Karácsony, az ajándékozás ünnepe
A
kereszténység legszebb ünnepe a karácsony. Nem a legnagyobb, de a legszebb.
Miért? Mert karácsonykor ajándékozott meg minket Isten Jézus Krisztussal. A
karácsonynak ez a lényege: Jézus a második isteni személy emberré lett, mint
kisgyermek született. Csodálatos szép tanítását adta az emberiségnek, rendkívüli
cselekedeteivel, csodáival segítette az embereket. |
|
Somlai József kistarcsai plébános
Ünneplő család ünneplő közösség
Szent István első vértanú December 26.
István az első keresztény vértanú. Az apostolok választottak hét segítőtársat, diakónust, (szerpapot) ezek közül a legnevezetesebb István volt, „akit eltöltött a Szentlélek, tele volt Isten kegyelmével s erővel, csodákat és nagy jeleket művelt a nép között.” Sikerei irigységre vezették a választott nép fiait. Az igaz beszédben nem tudták legyőzni őt. A felizgatott tömeg a főtanács elé hurcolta őt: A hamis tanúk arról vádolták, hogy „káromló szavakat mondott Mózesre és Istenre.” István hosszú ,beszédben védekezett. Hallga-tói „megdühödtek, befogták fülüket egy emberként rárontottak s a városon kívül vonszolva megkövezték.” István nyitva látta az eget, ellenségiért imádkozott, és elaludt az Úrban. Akik megkövezték Istvánt, ruhájukat egy Saul nevű ifjú lába elé tették, aki egyetértett megkövezésével. (Ez a Saul később Szent Pál apostol.) István diakónus ünnepét december 26-án keleten már a 4. században megünnepelték. Nyugaton csak az 5. századtól kezdődően. Megkövezésének helyén egy gyönyörű bazilika áll és a dominikánusok világhírű biblikus főiskolája. Ereklyéit a 4. században találták meg, és Rómába vitték. A keresztény művészet Istvánt ifjú szer-papként ábrázolja, miseingben és szerpap ruhában. Egyik kezében pálmaág, a vértanúság jele, a másik kezében követ tart. A kövek néha mellette hevernek. Ünnepe nem előre elgondolt terv szerint, ha nem történelmi fejlődés szerint került Karácsony második napjára. Mintha csak arra készítene elő, hogy Krisztus követésének útja, a vértanúság.
Plébánia szentelő
2002 májusában az első kapavágásoknál nem gondoltuk, hogy a következő év
októberében, ha nem is teljesen elkészülve, de fel lesz szentelve az új
plébánia. Ez év augusztusában döntött úgy a képviselő testület, hogy próbáljuk
meg a lehetetlent és amennyire anyagi lehetőségeink engedik fejezzük be az
építkezést. Nagyon sok anyagi támogatást kaptunk híveinktől ami nagyban
elősegítette a befejezést. Ezúton is köszönjük. Vészesen közeledett a szentelés
dátuma és a munkálatok nem mindig a megfelelő ütemben haladtak, de bizakodtunk
és reménykedtünk. A szentelés előtti nap megtréfált minket az időjárás egy kis
havazással, de vállaltuk a kockázatot és felkerült a szín a szigetelésre. Az
egyházközség nyugdíjas "munkacsoportja" nagyon sokat segített a tereprendezésben
és a rendrakásban, amit a szentelés után ugyanolyan lelkesen folytattak,
köszönet érte nekik, és mindenkinek aki a társadalmi munkában részt vett.
Elérkezett a nagy nap. Az előző napi havazás után verőfényes napsütésben
kezdődhettek a szertartások. Nagy örömmel és kíváncsisággal vártunk új
Püspökünket ezen az emlékezetes napon. A templomi szertartások Püspök Atya
köszöntésével kezdődtek, a szentlecke és az evangélium felolvasása után minden
jelenlevőt magával ragadott a szentbeszéd ami nagyban emelte az ünnepünk fényét.
A szentelés szertartása az új plébánia épületében folytatódott a ministránsok,
képviselők és a kerületi papság jelen-létében. Az énekkar és a hívek az udvarról
kisérték figyelemmel és segítették az énekük-kel a szertartást. Az ünnep
hivatalos részének befejezése után minden kedves résztvevő aki megtisztelt
minket, kapott egy emlékplakettet, amit egy nagyobb összegű felajánlás
segítségével sikerült elkészíttetni. Egy pohár itallal és süteménnyel kínáltuk a
vendégeinket, amit szintén felajánlásként kaptunk. Kötetlen beszélgetés,
fényképezés és közös éneklés zárta ezt az emlékezetes napot, amit nagyon sokan
tettek széppé áldozatos munkájukkal és nagylelkű adományaikkal. Jó lenne, ha ez
az összefogás a jövőben is jellemző lenne egy-házközségünkre.
Méhes Pál
...Szilveszter
estéjén elfogódott a szívünk, mintha egy. 'édes valamitől kellene búcsúznunk,
mintha egy jótékony kezet kellene utoljára megcsókolnunk s könnyeinket
ráhullatnunk! Visszanézünk a múltba és az Úr szeretetével szembe találjuk
magunkat, aki kegyelmeivel árasztott el, mint eső szitált ránk, mint napsugár
szóródott lelkünkre: izzó parazsat hullatott ránk.
Prohászka Ottokár
Olyan az újév, mint egy üres papírlap. Hamarosan megtelik tragikus hírekkel, mert az ember nem tanul a múltból. Tovább háborúzik, szórja a bombákat, gyilkol és ezreket űz el szülőföldjükről. Csak Jézus írhat az újév fehér papírjaira bíztató híreket. Ő hirdet ma is megbocsátást, szeretetet, békességet, amit a világ nem adhat. A keresztények feladata, hogy a gyűlölködő sorok alá odaírják a szeretet lábjegyzeteit. A szentírás tanítása szerint a sátán hazug és gyilkos kezdet óta. Hitünk erejével kell megtörnünk bukásra ítélt erejét.
A család, mint "kis egyház"
A karácsonyi ünnepkörhöz tartozik a Szent Család ünnepe
A Szent
Család, - melynek összetartó kovásza a boldogságos Szűz Mária - kell, hogy
példaképe legyen a mi keresztény családjainknak. A Szent Családról, Máriáról,
Józsefről és a Kis Jézusról kevés maradt fenn a Szentírásban. Ábrázolások,
festmények vannak előttünk, melyek nem az Evangéliumból származnak, hanem
művészek alkotásai. Így például Rogier van der Weyden gyönyörű Angyali üdvözlet
című oltárképe, Michelangelo Pieta márványszobra, vagy a XII. századi, Jézus
születését ábrázoló mozaikkép, mely Palermóban látható.
Az Assisi Szent Ferenc templom altemplomában van egy gyönyörű freskó, mely a
„Jézus bemutatása a templomban” címet viseli. A freskón láthatjuk Jézus Krisztus
nevelőapját, elképzelhetjük őt gyaluval a kezében a gyalupadnál a maga csendes
boldogságában, Máriát, Jézus szeplőtelen édesanyját anyai boldogságában, a
körülötte játszadozó Kis Jézussal.
Szent József Dávid családjából származott, Mária Jegyese volt, amikor
egybeköltözésük előtt, Mária méhében a Szentlélektől gyermeke fogant. József
igaz ember volt, sok töprengés után az angyali jelenés nyomán feleségül vette
Máriát.
Szent József a családi gondoskodás és a szerény alázatosság példaképe. Ez a
lelkület tette alkalmassá arra, hogy a Szent Szűz jegyese, a Megtestesült Ige
nevelőapja és a Szent Család őre legyen.
Üdvözítő édesanyjának egészen különös szerepe van üdvtörténelemben. Az égi
hírnök a „kegyelemmel teljes” megszólítást használja. Ez különleges ajándék,
hiszen Mária Isten fiának anyjává lett kiválasztva. Mária elfogadja Isten
akaratát, hogy a Szentlélek által Isten fiának anyjává váljon. „Az Úr szolgálója
vagyok” – ezek a szavak utalnak Mária lelki nyitottságára, amely egybekapcsolja
azt a szeretetet, mely a szüzességgel és az anyasággal összefonódik Máriában.
Jézus emberi szinten szülei gyermeke, de ő Isten fia, akinek nagy küldetése van.
Ez a titok szövi át a mi családjaink Szentségét is a tettek szintjén,
engedelmeskedünk egymásnak, de oda kell figyelnünk, hogy a családban mindenki
Isten embere. Keservesen tapasztaljuk, hogy a mai kor erős befolyással van a
családok-ra. Mi keresztények Jézus tanítása nyomán hittel valljuk, hogy van
valami öröm, valami eszményi kötelék a családban, mely divattól függetlenül
maradandó alapja ennek az összetartozásnak. Az ember igényli a szeretetet, a
családban a legistenibb közösségben működik és kibontakozik otthon. Ez a
szeretet viszont sebezhető, ugyanis ez többet kíván az embertől, férfi, nő,
szülő, gyermek között. Felismerni a másikban a TE lényegét az ÉN-nel szemben.
Ennek mércéje a nagylelkű megbocsátás és a másikért való áldozathozatal.
A keresztény szeretet útja a gyermekekért vállalt felelősség és az egymásért
hozott áldozatok. Ez az áldozat nagyon sok boldog élethelyzettel is jár. Ezért
példaképünk a Szent Család. A mai keresztény családokat át-járja a szerény
alázatosság, a meghitt boldogság és a remény. A család, mint „Kis Egyház”
építőköve .a Jézus Krisztus által alapított egyháznak.
A gyermek Jézus a család nevelő közösségében növekedett mesterré, a családban
tanulta meg az élet bölcsességének alapjait. A keresztény család a krisztusi
szeretetre épül, melyet Isten ereje tart össze.
A házasság házastársi szövetség egymással, egymásért, betöltve azt a hivatást
is, mely a gyermekvállalással koronázza meg ezt a szentséget, majd mint „Kis
Egy-ház” tölti be küldetését, embertársainkat szolgálva. Ez a „Kis Egyház” a
társadalom és az egyház ereje.
Korbély Gézáné
Gyertyamotívum az Egyház liturgiájában
Urunk bemutatásának ünnepét a népi hagyomány Gyertyaszentelő Boldogasszonynak
nevezte el. Ez az ünnep viszont nem Mária-ünnep, hanem az Úr Jézus Krisztus
bemutatásának ünnepe. Jézust születése után negyven nappal bemutatják a
jeruzsálemi Templomban, a mózesi törvény előírásainak eleget téve.
Ennek a napnak liturgiájának jellegzetessége a gyertyák megáldása. A
gyertyaszentelés szokása onnan ered, hogy a nyugati egyházban ezt az ünnepet 'a
fény ünnepének is nevezték (febr. 2.).
Az égő gyertya másoknak világít és miközben világít, önmaga lassan elfogy.
Jelképezi tehát az önzetlen szeretetet. Ahogyan a gyertyák között a legnagyobb a
húsvéti gyertya, amely magát Krisztust jelképezi; úgy ez mutatja, hogy senkinek
nincs nagyobb szeretete, mint Krisztusnak, aki életét adta értünk. „Ez az én
parancsom: Szeressétek egymást, mint ahogy én szerettelek titeket. Nagyobb
szeretete senkinek sincs annál, mint aki életét adja barátaiért.” (Jn 15, 12-13)
Az Ő szeretete világít a bűn sötét éj szakájában.
Az égő gyertya a virrasztás jele is. Húsvét éjszakáján az ókeresztények égő
gyertyával a kezükben várták az Örömhírt; a Feltámadt Krisztust.
Egy
kedves ünnepünk is fűződik a gyertyához; ez pedig Szent Balázs püspök és
gyógyító szándékának ünnepe. A 300-as évek elején élt, előkelő szülők
gyermekeként, majd tudományokban való jártassága és hitben való meggyőződése
miatt püspöknek választották meg. 316-ban vértanúhalált halt.
A középkorban rendszerint püspöki öltözetben ábrázolták, pásztorbottal és keresztbe illesztett gyertyákkal. Hiszen ő is több embert meggyógyított betegségéből. A középkortól terjedt el a Balázs-áldás, amelyet mint szentelményt ma is kiszolgáltatnak. Ünnepének napján (febr. 3.) az Egyház két egymásba görbített gyertyát szentel meg és azokat a templomban megjelenő
hívek álla alá tartva imádkozik a torokbaj és minden főfájás ellen. „Szent Balázs püspök és vértanú által mentsen meg téged minden torokbajtól és minden más bajtól az Atya, a Fiú és Szentlélek nevében. Ámen”
Íme mennyi mindent jelképez az égő gyertya életünkben. Mindez csak akkor jelent vala-mit, ha valóban aszerint élünk, amit a gyertya jelképez. Ha életünk áldozatos szeretettel valóban másoknak világít, amint Krisztus élete; s az Őt jelképező húsvéti gyertya. Azt kérjük a Mindenható Istentől, hogy azzá lehessünk életünkben, amit az égő gyertya jelképez, vagyis Krisztusban és Istenben bízó igaz keresztényekké.
Könyves Beáta
Karácsonyi himnusz
Égi kertek permeteltek Mámorító harmatot. Mind a mennyek daltól
zengnek, Ujjonganak az angyalok.
Köszöntsétek, szántók, rétek, Kik most kizöldelltetek, Fürge csorgó s ti
mosolygó Nagy hegyek, a Kisdedet.
Sírva nézi, úgy becézi Egyszülöttét Mária, Néz ragyogva, mosolyogva Szűz Anyjára
szent Fia.
Jön a pásztor barikástól: Jézus szentebb aklot ád. A Fiúnak sípot fúnak S
énekelnek eklogát.
Még a néma ócska széna, Még a jászol is nevet, Úgy karolja, úgy ápolja A
megváltó Kisdedet.
Ottan állván, édes álmán Jó barmok virrasztanak, Ráhajolnak, udvarolnak És
fel-felsóhajtanak.
A kis házra havat rázva Rárohannak a szelek. Jaj puhácska kis babácska
Testecskéje didereg!
Édesanyja rácsavarja Durva pólyarongyait, Avval ójja Alkotója Ázó-fázó tagjait.
Lelkem vágya: Krisztus ágya Szívem immár hadd legyen, Testem szalma, jászol alma
S istállója kebelem.
Magyarországi ismeretlen szerző
Ady Endre: Kis, karácsonyi ének
Tegnap harangoztak, Holnap harangoznak, Holnapután az angyalok Gyémánt-havat
hoznak.
Szeretném az Istent Nagyosan dicsérni, De én még kisfiú vagyok, Csak most kezdek
élni.
Isten-dicséretére Mégis csak kiállok, De boldogok a pásztorok S a három
királyok.
Én is mennék, mennék, Énekelni mennék, Nagyok között kis Jézusért Minden szépet
tennék.
Új csizmám a sárban Százszor bepiszkolnám, Csak az Úrnak szerelmemet Szépen
igazolnám.
A szent éjszaka
( legenda )
Karácsony
napja volt. Valamennyien templomba mentek, csak nagy-anyó és én maradtunk
odahaza. ' Egyikünk nagyon fiatal volt, a másikunk pedig már nagyon öreg.
Mindketten szomorúak voltunk, hogy nem mehettünk el a misére, és nem
gyönyörködhettünk a sok-sok égő gyertyában.
Amint így egyedül üldögéltünk, elkezdett nagyanyó mesélni.
Volt egyszer egy ember, - mondta - aki kiment a sötét éjszakába, hogy tüzet
kölcsönözzön. Házról, házra járt 'és mindenhova bekopogtatott. Jó emberek
segítsetek rajtam, - mondta - feleségemnek gyermeke született, és tüzet akarok
gyújtani, hogy felmelegítsem őt meg a kisdedet. De késő éjszaka volt és mindenki
mélyen aludt. Senki sem válaszolt. Az ember tehát csak ment, mendegélt. Végre
észre-vette, hogy messze valami tűz világol. Abba az irányba vándorolt, és
meglátta, hogy a tűz kint a szabadba lobog. Fehér juhnyáj pihent és aludt a tűz
körül, és egy öreg pásztor üldögélt és őrizte a nyájat.
Mikor az ember, aki a tüzet kereste, odaért a juhokhoz, meglátta, hogy három
hatalmas komondor fekszik a pásztor lábánál. Mind a három felébredt, mikor
arrafelé tartott, kitátották széles szájukat, mintha ugatni akarnának, de egy
hang sem hallatszott. Az ember látta, hogy a szőrük felborzolódik a hátukon,
látta, hogy éles fehér foguk fehéren villogott a tűz fényé-ben, és hogy neki
rontanak. Erezte, hogy az egyik a lába felé harap, a másik pedig a keze felé, a
harmadik pedig a torka felé. De mintha a foguk, amikkel harapni szerettek volna,
nem engedelmeskedett volna, és így az embert semmi baj nem érte.
Most az ember tovább akart menni, hogy megkapja amire szüksége van, de a juhok
olyan sűrűen feküdtek egymás hegyén-hátán, hogy nem tudott előre jutni. Ekkor
egyszerűen fellépett az állatok hátára, és úgy ment a tűz felé. Es egy állat sem
ébredt fel, de még csak meg sem mozdult.
Idáig jutott a nagyanyám a mesélésben, anélkül, hogy megzavartam volna, most
azonban igazán félbe kellett szakítanom: miért nem mozdultak meg a juhok,
nagy-anyám? - kérdeztem. - Azt majd meghallod nem sokára, - mondta nagyanyám, -
és tovább folytatta a történetet.
Mikor a férfi már közel ért a tűzhöz, a pásztor feltekintett. Öreg haragos ember
volt, barátságtalan és kemény mindenkivel szemben. Mi-kor meglátta, hogy az
idegen feléje közeledik, felkapta hosszú, hegyes botját, mely mindig a kezében
volt, amikor a nyájat őrizte, és az idegen felé hajította. A bot sivítva röpült
a vándor felé, de mielőtt eltalálta volna, elkanyarodott tőle, és búgva süvített
el mellette, ki a mezőre. Most odalépett az ember a pásztor-hoz, és így szólt
hozzá. Jó ember, segíts rajtam, és adj kölcsön egy kis parazsat! Feleségemnek
gyermeke született, és tüzet kell raknom, hogy felmelegítsem őt meg a kisdedet.
A pásztor nemet akart mondani, de aztán így szólt: vegyél csak amennyi kell!
A tűz már éppen kialvóban volt. Az idegennek pedig nem volt sem tűzlapátja,
semmije, amiben a parazsat elvihette volna. Az ember lehajolt, és puszta kezével
néhány parazsat kapart elő a hamuból, és a köpenyébe takargatta. Es a parázs sem
a kezét nem égette meg, sem a köpenyét.
Nagyanyó, miért nem akarta a parázs megégetni annak az embernek a kezét?
Mindjárt meg-hallod, mondta nagyanyó, és tovább folytatta a történetet.
A pásztor nagyon elcsodálkozott. Micsoda éjszaka ez, hogy a kutyák nem harapnak,
a juhok nem félnek, a botom nem talál és a tűz nem éget? A pásztor úgy gondolta,
hogy nem téveszti szem elől ezt az embert. Utána ment, míg el nem jutott oda,
ahol az lakott. Ekkor látta, hogy még csak kunyhójuk sincs, hanem egy
sziklabarlangban feküdt az asszony, és a gyermeke. S bár keményszívű ember volt,
leoldozta válláról a hátizsákját, és elő-vett egy puha, fehér báránybőrt, hogy
takarják be vele a kisdedet. Ekkor szemei felnyíltak, és látta, hogy angyalkák
állnak körülötte, és azt éneklik: Ma született a Megváltó, aki a világot
feloldja bűneitől. A pásztor térdre borult és hálát adott az Istennek.
Midőn idáig jutott el nagyanyám, felsóhajtott és így szólt: amit ez a pásztor
látott, azt mi is megláthatjuk, mert az angyalok minden karácsony éjjelén itt
lebeg-nek, csak észre kell venni őket. majd kezét a fejemre téve, így szólt
nagyanyám: emlékezz erre vissza, mert ez igaz, amit ahogy én látlak téged és te
látsz engem. Es nem a gyertyáktól, nem a lámpáktól függ, nem a holdvilágtól,
avagy a nap-fénytől függ, hanem az a legfontosabb, hogy olyan szemünk legyen,
amely meglátja az Úr dicsőségét.
Selma Lágerlff novellája (kissé lerövidítve) Ford. Lefjler Béla
Karácsonykor Jézust várjuk, a kis gyermeket
Már megint itta Karácsony! Tényleg? I g e n! Akkor valamit tenni kéne, de mit?
Készülni kéne az ünnepre! — de hogyan, de miért? Biztos vagyok abban, hogy
körülbelül ezek a szavak sok-sok ember szájából elhangzottak, lehet, hogy nem is
kimondva, csupán csak kimondatlanul. Hogy miért? Mert jön a Karácsony-ünnepe —
úgy mondják, hogy a szeretet ünnepe. Ez igaz, hiszen erre a napra így vagy, úgy
mindenki vár, mert ennek az ünnepnek mindenki számára üzenete van.
„Az angyal pedig azt mondta nekik: " „Ne féljetek, mert íme hirdetek nektek nagy
örömet, amely az egész nép öröme lesz!” — hangzik a karácsonyi angyal szava
évszázadok óta.
Az embernek, hogy létezik a szeretet, hívő ember-nek, hogy az Isten az emberért
— gyarlóságai ellenére — szereti. Az igaz szeretet: mindig adni akkor a
másiknak, hogy a másik örüljön neki, boldog legyen. Igy tesz az ember, de még
maga az Isten is.
Az ember a másik embernek ad egy szál virágot, vagy egy-egy jó szót, a szülő a
gyermekének adja törődő szeretetét. Az Isten adja a létet, a világot, és ami a
legtöbb, az örök boldogságot. Ajándék, de mint a kisgyermeknek nekünk is ki kell
érdemelnünk.
Tenni kell érte valamit! Észrevenni a másikat, nem csak ünnepen, hanem minden
nap. Ne csak egy nap legyen a szeretetre, hanem minden nap legyen a türelem, a
megértés, a segítés, a sok-sok jótett az életünk mozgatója. Valami ilyen az
igazi jóság, az igazi karácsony az emberi oldalról.
De itt a másik oldal — az Istentől jövő ajándékozó jóság. Ő hogyan ajándékoz
nekünk? Önmagát adja, hogy belőle éljünk. Ő legyen az igazi példa számunkra,
akit lehet, sőt igazán kell követnünk. Ő a példa. Kisgyermekként jött a földre,
hogy őszintén igazán tudjuk szeretni őt. Csöppnyi mosolygó ember üzen; -
szeretetet — nem véletlen, hanem igazi, őszinte szeretetet.
Mosoly — csak megbékélten, igaz lélekkel lehet! Mit tettem? Kérdezem magamtól,
hogy mosoly legyen körülöttem. Milyen az életem? O mit tett? Az Isten békéjét
hozta el nekünk? Megbecsüljük? Élünk vele? Élünk belőle? Kérdések özöne jön elő,
mely választ vár? Próbáljak választ adni nem mások, hanem önmagam számára és
akkor .rá fogok jönni, jó úton járok-e vagy sem. Ha kell javítani az életemen,
hogy a karácsonyi gyermek rám tudjon mosolyogni.
A gyermeki mosoly nem varázslat, az igazi varázs-ló: nincs benne mesterkéltség
csak őszinteség. Tanuljunk tőle őszintének lenni. — Igaz beszéddel, igaz
szándékkal — boldogságot adni.
Egyik karácsonyi ének úgy szól mindnyájukhoz:
„Boldogságot adni másnak, nincs hatalma itt, csak
Tenéked Istenem!”
Őszinte igaz szeretetben gazdag Istentől megáldott szép karácsonyt és boldog 2004-es esztendőt kíván:
Táborhegyi István
Aprószentek - december 28.
Azokat a két éven aluli fiúgyermekeket nevezettük aprószenteknek, akiket Nagy
Heródes öletett meg Betlehemben a nap-keleti bölcsek látogatása után.
Máté evangéliumában olvas-hatjuk a történetet 2. fejezet. 1-18. vers.
A Szentírásnak ez a része teljesen összhangban áll Heródes egyéb véres
tetteivel. Hatalmi féltékenységből feleségének és fiainak sem kegyelmezett, s
ezért akarta mindenképpen megöletni az újszülött zsidó királyt is.
Az aprószentek számának kérdésében eltérőek a vélemények. Voltak, akik egy tucatnyi gyermekről, mások a Jelenések könyvére hivatkozva 144.000-ről beszélnek (7, 4). A lakosság arányait figyelembe véve, mely szerint hétezer lakosból 262 két éven aluli fiúgyermek él Betlehemben (1940-es adat), ha a Jézus-korabeli betlehem népességét kb. 1000-re tesszük, akkor a meggyilkolt kisfiúk száma 30-40 lehet.
Az Egyház kezdettől fogva vértanúként tisztelte az apró-szenteket, akik nem szóval, ha-nem halálukkal vallották meg Krisztust. A betlehemi születés templom alatt megtalálták a hagyomány által őrzött barlangot, ahová eltemették a kicsinyeket.
Somlai József
Epiphania Domini
Az Epiphania Domini latin kifejezés, aminek jelentése: az Úr
megjelenése, közismertebb nevén Vízkereszt. Eredetét a Keleti Egy-ház ősi
hagyományaiban kell keresni, de nyugaton is meg-találjuk már 360 körül.
Kezdetben három ünnepet foglalt magában ez a jeles nap: Krisztus születését
(amit később a nyugati Karácsony teljesen kiszorított), Jézus keresztségét és a
kánai menyegzőt, majd később kapcsolódott hozzá még a napkeleti bölcsek
látogatása. Ez utóbbi ünnep végül kizárólagosságot kapott a liturgiában és a
többi ünnep át-került más napokra, az el-nevezés azonban megmaradt. Nálunk
január 2-9 közötti vasárnap tartják, míg, főleg a Keleti Egyházban, mindig
január 6-án ünnepelik. Régi szokás szerint ilyenkor vizet szenteltek és ezzel
áldották meg a közösség otthonait. Manapság ki-halóban van ez a szokás, bár sok
helyen még elevenen él. A megáldás során az ajtóra vagy a szemöldökfára felírják
az évszámot és a G, M, B betűket. Lássuk példaként, hogy fog ez kinézni jövőre:
20+G+M+B+04.
Eredetileg ez kicsit más-ként nézett ki, ugyanis a Christus Mansionem Benedicat
(Krisztus áldja meg e hajlékot) kezdőbetűit írták fel, nálunk azonban a három
bölcsre utalva Gáspár, Menyhért, Boldizsár kezdőbetűit használják. A Szentírás
nem tudatja velünk a bölcsek neveit, azonban az európai hagyomány tudni véli
azokat. A Keleti Egyház liturgiájában ezen a napon áldották meg a keresztvizet
és szolgáltatták ki a keresztség szentségét.
Látjuk, milyen fontosnak tartja Egyházunk a három bölcs hódolatát, hogy még
külön ünnepet is szentelt neki. Vajon miért ilyen különleges a szerepe e
személyeknek és feltűnésüknek az üdvösségtörténetben? Epiphania Domini: Krisztus
megjelenése. Krisztus megjelenik a földön úgy a kiválasztott nép, mint a
pogányság előtt, ezzel egyesíti az emberiséget, mintegy jelezve, hogy az
Evangélium mindenkinek szól és a meg-váltás egyetemes. A három napkeleti bölcs
az, aki a megtestesülésnél a pogányságot jelképezi. A evangélista fontosnak
tartja lejegyezni, hogy ajándékot is hoztak: aranyat, tömjént, mirhát. Az
ajándékok kifejezik a bölcsek hitét Krisztus személyét illetően. Az arany az adó
jelképe, a Királynak szóló ajándék. A tömjén a zsidóság számára előírt
illatáldozat kelléke, így csak Istent illeti meg. A mirha temetkezésnél is
használt anyag, elő-re vetíti Krisztus kereszthalálát és bizonyítja emberi
mivoltát.
Mit. jelent tehát számunkra ez az ünnep? Epiphania-t! Krisztus meg-jelenését a
földön az embereknek (Karácsony), Isteni hatalmának első „megjelenését” (kánai
menyegző) és az Ige megjelenését, az Evangélium hirdetésének kezdetét (Krisztus
megkeresztelkedése).
Gróf Gábor
Ünnepnapok miserendje a kistarcsai és a nagytarcsai templomokban:
December 25-én, csütörtökön: Éjfélkor, reggel fél 8, délelőtt 9, fél 11 és este 6.
December 28-án, Szentcsalád vasárnapján: Reggel fél 8, délelőtt 9, fél 11 és este 6. Nagytarcsán fél 12.
December 26-án, pénteken:
December 31-én, szerdán, reggel fél 8, délelőtt 9, fél 11 és este 6.
Szilveszter napján: Nagytarcsán fél 12. Este 6 órakor évvégi hálaadás.
2004. január 1-én, csütörtökön, Újév napján: Reggel fél 8, délelőtt 9, fél 11 és este 6. Nagytarcsán fél 12.
Advent és Karácsony
Régen a karácsony elképzelhetetlen lett volna azok nélkül a kedves szokások
nélkül, amelyek még jobban fokozták az ünnep várásának izgalmait. Az elmúlt
évtizedekben kissé elhalványult ezen szokások jelentősége.
Advent
Advent a várakozás és reménykedés ideje, a Jézus születésére való előkészület időszaka. A karácsony előtti negyedik vasárnapon kezdődik és december 24-ig tart. Az adventi koszorún minden vasárnap egy gyertyával többet gyújtunk meg.
Luca napja (december 13.) A naptárreform előtt - a Gergely-naptár életbelépése, azaz 1582 előtt - Luca napjára esett a napforduló. Ilyenkor volt a leghosszabb az éjszaka, a legrövidebb a nappal. Ezen a napon elsősorban a tyúkok termékenység varázslása volt a cél. Ehhez kapcsolódott a nők munkatilalma. Úgy tartották, hogy ha Luca napján fonnának vagy varrnának, nem tojnának a tyúkok. Azaz, e mágikus eljárások, tevékenységek a tyúkok tojáshozamának növekedését igyekeztek elősegíteni.
Luca napján a fiúk elindultak meglátogatni az ismerős házakat és jókívánságaikért cserébe adományokat vártak. Ha ez elmaradt, akkor viszont átkokat szórtak a házra. E nap estéjén kezdték készíteni a Luca Székét, amit december 24-ig be kellett fejezni.
Pásztorok karácsonyi vessző-hordása
Karácsony előestéjén a pásztorok vesszőkkel jártak, amelyekből a gazdasszony a kötényével húzott ki néhány szálat azért, hogy az állatai a következő évben egészségesek legyenek. A vesszőért a pásztornak bort, kenyeret, esetleg pénzt is adtak. A gazdasszony a vesszővel megveregette a jószágokat, hogy egészségesek legyenek.
Betlehemezés
Jézus születésének történetét be-mutató, ma is élő, egyházi eredetű népi játék. Szereplői általában a ministráns gyerekek voltak, pász-toroknak öltözve, házilag készített jászollal vagy betlehemi kistemplommal jártak házról házra. Szent énekekkel, tréfás párbeszédekkel elevenítették fel Jézus születésének eseményeit. A falu nagyságára való tekintettel már a Karácsonyt meg-előző héten járták a katolikus családokat.
Ostyahordás
Karácsony böjtjén, vagy néhány nappal előtte, a sekrestyés, a gyerekekkel minden családnak megfelelő számú ostyát küldött haza. Az ostya a karácsonyi vacsora fontos része volt, amelyet Kistarcsán főleg mézzel ettek.
Karácsony
A karácsony Jézus születésének és a szeretetnek az ünnepe. A karácsonyt megelőző
hétköz-napokon, a hosszú téli estéken együtt volt a család. Beszélgették,
adventi, karácsonyi dalokat éne-keltek, ezzel is készülve Jézus születésének
ünnepére. Amikor az Esthajnal csillag már feljött, akkor került sor a karácsonyi
vacsora elfogyasztására. A gazdasszony mindent előre kikészített az asztalra,
mert a vacsorát végig felállás nélkül kellett elfogyasztani. Imádkoztak, majd
első fogásként mézbe mártott ostyát, fokhagymát, dióbelet ettek. Ennek gonoszűző
célzata volt. Az asztal alá szalmával töltött szakajtót tettek jelképezve
jászolt és minden étel első falatját a szalmában fekvő Betlehemi Kisded kapta. A
karácsonyi asztal elképzelhetetlen hal, bejgli, valamint alma és dió nélkül. A
kerek alma a család összetartásának szimbóluma. Vacsora után a gazdasszony
kezébe vett egy szép, piros almát, és annyi szeletre vágta, ahányan ültek az
asztalnál, mondván: amilyen kerek az alma, olyan kerek, összetartó legyen a
család a következő esztendőben.
Kántálás
Az elnevezés a köszöntő énekes jellegére utal, mivel énekkel köszöntötték a ház lakóit. Elsősorban a felnőttek jártak kántálni Szenteste az éjféli miséig.
Szerencsére napjainkban ismét újjáéled néhány szokás meghittebbé varázsolva a Szent Karácsony, Jézus Krisztus születésének ünnepét.
Csaja János
Weöres Sándor: Szép a fenyő
Szép a fenyő télen-nyáron, Sosem lepi dermedt álom: Míg az ágán jég szikrázik,
Üde zöldje csak pompázik.
Nagykarácsony immár eljő, Érkezik az újesztendő. Míg a mező dermed, fázik, A
zöld fenyves csak pompázik.
Kiadja Római Katolikus Egyházközség Kistarcsa
Felelős szerkesztő: Somlai József plébános
Készült: Czövek-Wíndberger
nyomda