III. évfolyam 1. szám 2004. április 10. húsvét
KISTARCSA
Pünkösd - „Jöjj Szentlélek Úristen...”
A kistarcsai MÉCS Családközösségről
A keresztény sajtó egyházközségünkben 1. rész
Ünnepek ünnepe
Az
egyházi év és egyúttal a liturgikus év középpontjában Krisztus Urunk húsvéti
feltámadása áll. Az Úr Jézus az emberiség megváltását és Isten megdicsőítését
akkor vitte végbe, amikor a halál hatalmát saját halálával megtörte és az életet
feltámadásával ujjászervezte. Ezért az Úr szenvedésének és feltámadásának három
szent napja az egyházi év csúcsát jelenti. E három szent nap nagycsütörtök
estéjével kezdődik, az utolsó vacsorával és a húsvét hajnali föltámadással
fejeződik be. E szent események megünneplése keresztény éltetünk középpontját
kell, hogy jelentse.
1. Istennel szemben lévő magatartásunk alapvető ténye a hit. Hit nélkül nem
lehetünk kedvesek Isten előtt. E hit magatartása különösen vonatkozik a húsvét
megünneplésére, hiszen
Krisztus feltámadása elválaszthatatlanul kapcsolódik hitünkhöz. Már Szent Pál
apostol világosan kijelentette: Ha pedig Krisztus nem támadt fel, nincs értelme
a mi tanításunknak és nincs érelme a ti hiteteknek sem.
2. Vajon a Húsvét hite az apostolok lelkivilágában hogyan mutatkozott meg? Az Úr
Jézus többször beszélt az apostoloknak a jövendő szenvedéséről és haláláról,
hogy előkészítse őket ezekre a nehéz napokra. Előre látta ugyanis, hogy
szenvedése és kereszthalála milyen megpróbáltatást jelent majd apostolai és
tanítványai számára. Ezért mondta Pál apostolnak az utolsó vacsorán: Simon Péter
a sátán hatalmat kért magának fölöttetek, hogy megrostáljon titeket mint a
búzát. De én imádkoztam érted, nehogy meginogj hitedben. Amikor megtérsz, te
erősítd még testvéreidet. Az apostolok hite valóban nagy próbatételnek volt
kitéve. Nehezen tudták elviselni Jézus szenvedését és kereszthalálát. Péter
megtagadta, a többiek elfutottak és szétszéledtek. Egyedül János apostol volt
ott Jézus keresztje alatt.
3. A feltámadás híre egészen váratlanul éri az apostolokat és a tanítványokat.
Hitetlenkedve fogadják az örömhírt és megzavarja őket. Legerősebb a kételkedés
és hitetlenkedés Tamás apostol lelkében. „Hacsak nem látom kezén a szegek
nyomát, ha nem helyezem ujjamat a szegek helyére és oldalába nem teszem a kezem,
nem hiszem.” Amikor Jézus megjelent az apostoloknak, először megijednek, aztán
csodálkoznak, de örömükben nem mernek hinni. Az ismételt megjelenések azonban
minden kétséget eloszlatnak az apostolok és a tanítványok lelkében. Tamás
apostol is leborul az Úr Jézus előtt és mondja: „Én Uram, én Istenem.” Ezek után
boldogan hallgatja Jézus .szavait: „Hittél mert láttál. Boldogok akik nem látnak
és mégis hisznek.”
4. Ettől az időtől kezdve az apostolok legfőbb feladatuknak tekintik, hogy
tanúskodjanak Krisztus feltámadásáról. A keresztre feszített de feltámadt Jézus
áll az apostoli igehirdetés középpontjában. Elegendő utalnunk Péter apostol
pünkösdi beszédére. „Ezt a keresztre feszített és eltemetett Jézust támasztotta
fel Isten, ennek mi mindannyian tanúi vagyunk.” Krisztus feltámadásának napja
számunkra elsősorban a hit ünnepe. Jézus valóban feltámadt, ezzel
megcáfolhatatlanul igazolta küldetését és isteni mivoltát. Ebben a hitben kell
megerősödnünk húsvét ünnepén, hogy Krisztus az út, az igazság és az élet legyen
számunkra. A húsvét a keresztény ember számár az hitet jelenti, a hit ünnepe. 5.
A húsvét a keresztény ember számára a remény ünnepét is jelenti. Jézusban az
apostolok, a tanítványok és a hívek a választott nép reménységét látták. Az
emmauszi tanítványok ajkán ez így fogalmazódott meg: Azt reméltük, hogy meg
fogja váltani Izraelt. Úgy tűnt azonban nagypénteken, hogy nem-csak a választott
nép, hanem az egész emberiség reményét is keresztre feszítették és sírba
temették. Jézus élete tökéletes volt. Senki sem vádolhatta őt bűnnel. Mindig az
igazságot hirdette, sőt azért jött, hogy tanúságot tegyen róla. Jézus
elitélésével magát az igazságot is elítélték és megcsúfolták, keresztre
feszítették az emberi jóságot is. Jézus feltámadása azt is jelenti, hogy
Krisztus győzedelmeskedett minden emberi gonoszságon. A feltámadás ünnepe azt a
reményt jelenti, hogy érdemes küzdeni a legnehezebb emberi eszményekért, mert
végül ezek fognak diadalmaskodni.
A
feltámadt Krisztus a Genezáreti tó partján ezt kérdezte Péter apostoltól: Simon,
János fia szeretsz-e engem? A keresztre feszített, de feltámadt Krisztus tőlünk
is ezt kérdezi és felelnünk kell. Feleletünk akkor lesz teljes, ha úgy éljük át
Húsvétot, hogy Krisztussal együtt mi is a halálba temetkezünk, azaz meghalunk a
bűnnek. Es amint Krisztus az Atya dicsőségére támadt fel a halálból, mi is új
életre keljünk.
Somlai József plébános
Pályázat
Templomunk állapotát az elmúlt időszakban erősen megviselte az idő. A főfalak
erősen feláztak a magasabban levő aszfaltút és a vízelvezető árkok elnyelő
képessége, valamint az elmúlt 100 év összességében az épület felújításának
szükségességét sürgeti.
A képviselő-testület több alkalommal keresett meg különböző hivatalos szerveket,
hogy a saját területükön végezzék el a megfelelő lépéseket. Az Önkormányzat és
az Útfelügyeletek felé jeleztük a hiányosságokat. Történtek ugyan lépések de azt
tapasztalhatjuk, hogy a falakon a vizesedés egyre magasabbra került, és lassan a
vakolat is omladozik kívül és belül .is, a tető helyenként beázik annak
ellenére, hogy, az épületet az elmúlt 30-40 évben folyamatosan újította az
Egyházközség is. Gondoljunk a sekrestyebővítésre, a vakolat felújításra, torony
héjazatnak cseréjére és a festés-re, hogy csak a nagyobb munkálatokat említsük.
A fentiek alapján arra az elhatározásra jutott a képviselő-testület, hogy
pályázatot nyújtunk be az EU által kínált épület felújítási támogatásra.
Táborhegyi István és Böhler Ferenc urak teljes egészében felmérték a templomot,
tervdokumentáció hiánya miatt, ezzel együtt a szükséges felújítási munkaigényt
is megjelölték.
Ezek birtokában, a pályázati feltételek alapján több cégtől kérünk árajánlatot a
munkálatok elvégzésére.
Méhes Pál
Pünkösd - „Jöjj Szentlélek Úristen...”
A
Szentlélek eljövetelének ünnepe
Pünkösd a tavaszi időszak és az egyházi év harmadik fő ünnepe.
A Pünkösd a keresztény világban valóban fontos ünnep. Beteljesítése,
megerősítése a feltámadásnak, az Atyához való fölemeltetésnek és főleg Jézus
maradandó jelenlétének.
Pünkösd mindig a húsvétot követő ötvenedik napon kezdődik. Elnevezése a görög
pentekosztész (ötven) szóból származik. A húsvéthoz alkalmazkodó pünkösd is
tehát mozgó ünnep a níceai zsinat (kr. u. 325.) határozata óta, amely május 10-e
és június 13-a közé esik.
Az ötvenedik nap a zsidó vallásból ered. Az Ószövetség idején aratási ünnep és a
Sínai-hegyi szövetségkötés, a Tízparancsolat adományozásának ünnepe volt.
Pünkösd ünnepét a keresztény egyház annak emlékére tartja, hogy Jézus
mennybemenetele után a Szentlélek leszállt az apostolokra. Szent Lukács; az
Apostolok cselekedetei című könyvének második fejezetében ír a Jézus Krisztus
által megígért Szentlélek eljöveteléről, aki szélzúgás és lángnyelvek alakjában
jelenik 'meg az apostoloknak.
Krisztus mennybemenetele után az apostolok, Mária és a legközelebbi tanítványok
közösen ünnepelték a pünkösdöt. Hirtelen hatalmas szél támadt, amely betöltötte
az egész házat, ahol összegyűltek. Majd lángnyelvek jelentek meg, melyek
szétoszlottak és leszálltak mindegyikükre: megteltek szentlélekkel.
Erő tölti el őket a magasból, nyilvánosan tanúságot tesznek Jézusról és
megkeresztelnek háromezer embert. Ezzel az eseménnyel veszi kezdetét az Egyház
történelme. Így a Pünkösdöt az Anyaszentegyház születés-napjaként tartjuk
számon.
Az ünnep első írásos említése - mely ránk maradt - a II. századból való. A
középkorban a Szentlélek eljövetelét jelző SZÉLZÚGÁS jelképezésére kürtöket és
harsonákat fújtak, a TÜZES NYELVEK jelképezésre égő kócot, rózsákat és ostyát
hullattak a magasból, néhol fehér galambokat eresztettek szét a templomban.
Az Atyaisten szemszögéből Pünkösd a legnagyobb ünnep, az igazi Karácsony, hiszen
ekkor születtünk az Ő gyermekeivé, s az igazi Húsvét, amikor „meghalva a bűnnek”
a Szentlélekben új életre támadtunk.
„Ha eljön a vigasztaló, akit az Atyától küldök, az igazság lelke, aki az Atyától
származik, Ő majd tanúságot tesz rólam.”
Mi emberek szavakkal tanúskodunk. Tanúságunk akkor igaz, ha megfelel
tetteinknek. A Szentléleknek nincsenek szavai: Ő valósággal az igazsággal szembesít egy sajátos, belső, személyes
megvilágosítás által. Minden"-kit külön-külön világosít meg, szembesít a végső
valósággal. Ránk bizonyítja a bűnt, Jézusról is feltárja a végső igazságot, hogy
Jézus az ÖRÖK ISTEN öröktől születő fia, aki értünk, bűneink bocsánatáért halt
meg és hirdeti a jövendőt, nem szavakkal, hanem azzal, hogy örömteli, tiszta
reménységet ébreszt bennünk feltámadásunk és az örök élet iránt.
A mi tanúságtételünket, a tetteinket és szavainkat csak a Lélek által vagyunk
képesek megtenni. A Lélek tusakodik a test ellen. Az a kemény harc, amely
bennünk folyik a szeretetért, mely Istentől való, a Lélek gyümölcse, igazolja,
hogy találkoztunk a Szentlélek benső, csendes tanúságtételével.
A Szentlélek küld minket a ránk bízottakhoz. A házasságban a szülők a
gyermekeiknek a szeretet állandó pünkösdjét ajándékozzák. A pap a Szentlélektől
kapja küldetését a szentelésben. A szerzetesek a fogadalmaik által a Szentlélek
tulajdonává válik és közvetítik Pünkösd titkát. A Szentlélek az a kapocs, aki
Istenhez köt bennünket.
A május 10-e és június 13-a között mozgó ünnep alkalmasnak bizonyult a tavaszi
és nyári napforduló azon ősi európai szokásainak továbbélésére, amelyek a
különböző népszokásokban még ma is élnek. Ezek legjellegzetesebbjei a Pünkösdi
királyválasztás, a pünkösdölés vagy a Pünkösdi királyné-járás, a májusfaállítás.
Máriát dicsérő kegyhelyünknek pünkösd is búcsúünnepe, ezek közül legismertebb
Csíksomlyó.
Minden apró helyzetben szükségünk van a Szentlélek jelenlétére és segítségére. A
Léleknek ott kell lenni életünkben, hiszen „a testetek a Szentlélek temploma”
(1Kor 6.19.).
Izaiás próféta szerint a Szentlélek adományai a bölcsesség, az értelem, a
jótanács, a lelkierő, a jámborság, az Istenfélelem és a tudomány adománya.
Jöjj Szentlélek Úristen és formálj minket akaratod szerint.
Korbély Gézáné
A Szentháromság vasár-napját követő csütörtököt az Egyház annak a titoknak az
ünneplésére szenteli, hogy a kenyér és a bor színe alatt Jézus Krisztusnak, az
Isten- Ember-nek teste és vére, Istensége és embersége, a kenyér és a bor színe
alatt valójában, igazán és lényegileg jelen van.
Az egyházi ünnepek közé IV. Orbán pápa emelte 1264-ben, liturgikus szövegének
megírására Aquinói Szent Tamást kérte fel.
A szentmise és az Oltáriszentség megalapításának tulajdonképpeni megemlékező
napja a Nagycsütörtök, de a Nagyhéten lelkünk nem tudja kifejezni az
Oltáriszentségbe vetett hitünk, reményünk, szeretetünk örömét. Krisztus
megtestesülése nem ért véget földi életében, hanem Menny-bemenetele után is
közöttünk maradt — kiváltképpen az Oltáriszentségben.
Katolikus egyházi ünnep az Úrnapja a tavaszi és a nyári ünnepkör határán
található. Az ünnep tárgya Jézus Krisztus testének és vérének, a kenyér és a bor
színe alatt való dicsőítése.
A történelem során vált az Egyház legdíszesebb és leggazdagabb liturgiájú
ünnepévé. Az Egyház vasárnap ünnepli, ide tartozik az ünnepi mise, szentségi
körmenet és Eucharisztia.
A körmenet elsősorban imádó jellegű, ezért bensőséges odaadásnak kell áthatnia.
Másodsorban kérő jellegű, hogy Krisztus jelenlétével szentelje meg evilági
életünket is. Harmadsorban hitvalló jellegű, mert a világnak évről évre szembe
kell néznie azzal a ténnyel, hogy az Oltáriszentségből Krisztus titokzatosan, de
valóságosan magához vonzza minden korban Övéit.
A gyermekek első-áldozása is a Húsvéti idő igen kedves ünnepe, amely nemcsak az
érintett kis fiatalokat, hanem családtagjaikat, a rokonságot, baráti körüket sőt
az egész egy-házközösséget áthatja. A díszes külső megnyilvánulás mellett
remélhetőleg a lelki feltöltődés és lelki élmény sem marad el, ugyanis
mindannyian élő szentségtartók vagyunk, akik az úr-napi misében megáldoztunk,
mert bennünk Krisztus vett hajlékot
Az ünnepi szentmise, a körmenet és az Eucharisztia áldozat. Táplálék és állandó
jelenlét, amely erőt, vigaszt, bátorítást ad a mindennapok küzdelmeiben és
kudarcaiban. Kétezer éve velünk van és mi magunkhoz vehetjük a szentmisében,
ahogy Ő maga mondotta: „Vegyétek ez az én testem!” „Ez az én vérem az új
szövetségé, amely sokakért kiontatik!” (Mk 12,22-24) Az égből alászállott kenyér
az örök élet záloga, amelyet ha magunkhoz veszünk Jézus utolsó kívánságát
teljesítjük.
Az Eucharisztia ünnepén nem annyira maga az ostya áll előtérben, hanem az
eucharisztikus jelenlét, Jézus átlényegülése és biztatása: „... én veletek
vagyok minden nap a világ végezetéig” (Mt 28,20)
A Úr
érkezése
Mikor elhagylak,
Mikor a lelkem roskadozva vittem, Csöndesen és váratlanul
Átölelt az Isten.
Nem harsonával,
Hanem jött néma, igaz öleléssel, Nem jött szép, tüzes nappalon, De háborús éjjel
És megvakultak
Hiú szemeim Meghalt ifjúságom, De Ot, a fényest, nagyszerűt, Mindörökre látom.
Ady Endre
Imádság a hegyen
Add meg a mindennapi kenyeret,
És add meg a mindennapi kegyelmet, Hogy jó lehessek, hogy ember lehessek, És el
ne rontsam a Harmóniát. A mindennapi szépséget is add meg, Hogy legyen mindig
lehelnem belőle És szétlehelném a testvér világnak. És add meg, add ugyanezeket
Minden embernek és mindennap. Ámen.
( Részlet Sík Sándor verséből)
Mindenütt, ahol egy szót mondanak szeretetből, ahol egy gesztust tesznek szeretetből, ott Krisztus feltámadt." /Ferdinand Ebner/
A kistarcsai MÉCS Családközösségről
Manapság
egyre többen gondolják úgy, hogy a család egy felesleges és idejétmúlt
szerveződés, és a médiában felbukkanó sok rossz példa láttán ez csak erősödik
bennük. Pedig nem a család intézményével van a baj, hanem sokkal inkább a benne
élőkkel. Azokkal, akik nem jönnek rá, hogy a család jósága vagy nem jósága
csakis rajtuk múlik. Mert milyen is a jó család? Olyan, ahol minden családtag
tartósan jól érzi magát, s mindent megtesz azért, hogy a többi családtag is
hasonlóan érezzen. Ahol mindenkit szeretnek és elfogadnak olyannak, amilyen, nem
kell megjátszani magunkat, és nem kell félnünk egymástól.
2002-ben, életünkben először részt vettünk az azévi Katolikus
Családkongresszuson. Ott szembesültünk azzal az örömteli ténnyel, hogy az
országban igenis nagyon sok boldog család él, akik Istenre alapozzák az
életüket, és ezáltal képesek megmaradni az egymás iránti szeretetben. Ugyanitt
szereztünk tudomást arról is, hogy számos plébánián működnek különböző
családközösségek, melyekben a tagok tapasztalatokat cserélhetnek, okulhatnak
egymás példáin, de már abból is erőt meríthetnek, hogy láthatják, hogy nincsenek
egyedül. Természetesen a vasárnapi szentmisék is feltöltik az embert, de egy
kisebb közösségben, ahol hasonló cipőben járókkal lehetünk együtt, sokkal
közvetlenebb, bensőségesebb hangulat tud kialakulni, és ez másfajta feltöltődést
jelent.
A világon már nagyon sokakban felmerült a közösségbe tartozás igénye, és ebből
többféle mozgalom vagy szerveződés is kialakult. Mi a Magyarországon MÉCS-nek
nevezett közösségmodellt választottuk. A MÉCS egyrészt szentírási jelkép,
másrészt a csoportbeszélgetések felépítéséből adódó betűszó. Ezek a
beszélgetések három fő részből állnak: Megfigyelés (témafelvetés), Értékelés (a
felvetett téma kifejtése, értékelése a krisztusi tanítás fényében), CSelekvés (a
témával kapcsolatos konkrét elhatározások megfogalmazása). A három rész
kezdőbetűi adják a MÉCS elnevezést.
Az első magyarországi MÉCS közösségek 1996-ban alakultak a nemzetközi Christian
Family Movement (Keresztény Családmozgalom) részeként. Minden közösség plébániai
alapon szerveződő, 6-8 szentségi házasságban élő házaspárból álló csoport.
Céljuk, hogy a házaspárok és rajtuk keresztül a családok a közösség ereje által
keresztény hitükben elmélyülve és megerősödve egyre hitelesebben élhessék meg
krisztusi hivatásukat a világban. Az elnevezést adó tematika Josef Cardijin
bíboros „Láss – ítélj – cselekedj” módszerén alapul. A témaválasztásban kis
témagyűjtemény-füzetek vannak a csoportok segítségére.
A kistarcsai MÉCS közösség 2003 novemberében alakult, azóta havonta egyszer
találkozunk az új plébánia közösségi termében. Összejöveteleinken érezhetően
jelen van a Szentlélek, mely egyre közelebb hoz minket egymáshoz. Közös imádság
és éneklés után következik az aznapi téma megbeszélése, majd egy kötetlen
társalgással zárul az együttlét.
A szokásos összejöveteleken kívül egyéb programok szervezésével is szeretnénk
összekovácsolni a közösséget. Első ilyen alkalomként februárban családi
farsangot tartottunk az egyházközség otthonában, melyen gyermekeink
ötletesebbnél ötletesebb jelmezekben jelentek meg. A jelmezversenyen kívül
családi vetélkedő és tombola is színesítette a programot. Következő eseményként
buszos zarándoklatot tervezünk a Mátrába májusban.
Közösségünk nyitott, újabb tagokat is szívesen látunk (korhatár nélkül).
Egyedüli feltétel a legalább három éves szentségi házasság.
Csicsiri Ferenc 2004. április
- Tulajdonképpen hol terem a szeretet? - kérdeztem egyszer egy anyát.
- És honnan szerzik hozzá a magot?
- Nem kell azt szerezni. Belőlünk magunkból pereg. S megfogan a
tenyérsimogatásában, a szem pillantásában és minden ölelésben.
- Öntözni nem kell?
- Dehogynem. Jó szóval. - Nem könnyel?
- Ments ég! A könny sós, és kimarja a kis szeretet-palánta hajtásait.
- Hát palántázni kell a szeretetet?
- Palántázni bizony. Elültetni még a szikes talajba is. Mert ha a szeretet nem
terem, kihűl a föld.
- Úgy érted hasztalan a nap heve, ha belülről nem fűt, semmit sem ér?
- Igen, így értem, mert emberközpontú világban élek, és emberként gondolkozom.
- Elsősorban mi hát a szeretet?
- Biztonság. Ha szeretsz és szeretnek, mindig van szövetségesed.
- És mi a szeretet másodsorban?
- Erő. Ha feltöltődsz vele, könnyebbnek érzed a batyut, mit az élet a válladra
rakott.
- Szeretni mégsem mindig boldogság. Néha gyötrelem. Mégis érdemes szeretni?
- Csak azt érdemes.
(Kun Erzsébet: Családmesék. -A szeretet tankönyve)
Hit-oktat-ás
Ha a
címben lévő három szót egybe olvassuk, máris érthetővé válik: HITOKTATÁS.
Azért választottam szét mégis a hitoktatás szavunkat, mert a hitok-tatást egy
olyan gyűrűnek képzelem el, amelyben ez a három szó egy-mással elválaszthatatlan
és egyik a másikra utal, egyfajta különös kör-forgásban, az alábbiak szerint:
„Hit” - a hitet nem lehet megtanulni, sokkal inkább megélni.
A hit nem tananyag, hanem élet-forma. Már az egyházatyák is megkülönböztették
azt a hitet, amellyel hiszünk, attól a hittől, amit hiszünk. Igaz, a hitéletet
formáló, meggazdagító erő, amely megváltoztatja az ember életét. A hittanórákon
olyan emberekre figyelünk, akik megélték hitüket és az Ő példájukon keresztül
látjuk azt, hogy mit jelent az, hogy valaki hitben élő — hívő ember. A bibliai
személyek életében azt látjuk, hogy soha nem a felszín a fontos, hanem a szív és
a lélek, és azt, hogy ezek az emberek egyáltalán nem bánták meg, hogy Istenben
hittek és rábízták életüket.
„Oktat” — Az előbbiekhez természetesen elválaszthatatlanul hozzá-tartozik
bizonyos ismeretanyag is. Többek között a biblia könyveinek, az Ószövetségnek,
az Újszövetségnek hitvallásainknak és egyháztörténetünknek ismerete. Általános
gyakorlati tapasztalat, hogy az őszi félévben az Ószövetség, a tavaszi félévben
az Újszövetség van a hit-tantananyag középpontjában.
Ás" - Persze a hittanórákon nemcsak a tananyag átadása az elsődleges cél.
Fontos, hogy a tananyag mögé látva mélyebbre ássunk és eljussunk oda, hogy a hit
életté váljon a gyerekek-nél. Tesszük ezt beszélgetés. játékok, közös
ünnepeléseken keresztül is. Hisszük, hogy így látják meg a sokszor ridegnek és
idegennek tűnő tradíció mögött Isten szeretetét, amely nem elvenni, hanem adni
akar az embereknek és így érkezünk vissza kiinduló pontunkhoz: a hithez.
Ha a hitoktatók ennek szellemében kezdik el és folytatják az iskolai katolikus
hitoktatást, a diákjaik hosszú időn át hálával és szeretettel fognak emlékezni
rájuk. A hitoktatók tudatában vannak annak, hogy mennyire rászorulnak Isten
lelki támogatására. Ugyanakkor telve vannak reménnyel és Isten segítségével
szeretnék minél jobban véghez vinni a rájuk bízott feladatot. Kérjük ezért, hogy
minden tanévben a Szentlélek Úristen adjon nekik erőt, jókedvet és bátorságot
munkájukhoz.
Táborhegyi István
Tisztelt szülők, kedves gyerekek!
Egyházközségünk a szokásos váci lelkigyakorlat elmaradása miatt hittanos tábort
szervez, melyre szeretettel várunk minden hittanos gyermeket 8 éves kortól,
illetve olyanokat, akiknek a tábori körülményekhez, fegyelemhez való
alkalmazkodás nem okoz nehézséget.
Helyszín: Sirok, Szent Imre ház, 2004. július 5-10..A szállásunk a plébánián,
kőépületben lesz, de hálózsák szükséges!
Indulás: július 5. hétfő reggel 7:30, a gödöllői buszpályaudvarról
Érkezés: július 10. szombat este 19:00 ugyanoda
Részvételi díj: 12.000 Ft/gyermek, melyet legkésőbb június 13-ig kérünk
befizetni a sekrestyében vagy a plébánián. A jelentkezési lapokat a befizetéstől
függetlenül minél előbb kérjük leadni, mert a buszjegy vásárláshoz pontos
utaslistát kell leadnunk, mely tartalmazza a diákigazolvány-számokat is.
Az utazás menetrendszerinti Volán-busszal történik, ezért kérjük pontosan
érkezni Gödöllőre, mert a busz nem tud várni. (A járatot ami kérésünkre egy
plusz járművel indítják, melyet csak ami csoportunk részére tartanak fenn.)
Tervezett programjaink: a siroki vár megtekintése, gyalogos kirándulások a
környéken, egri vár- és város-nézés, strandolás, szabadtéri játékok (pl.
számháború, bátorságtúra), és természetesen közös imádságok, éneklések.
A tábor kezdete előtt szülői értekezletet fogunk tartani, melyen valamelyik
szülő szíveskedjen részt venni. Időpontját előtte hirdetni fogjuk.
Kísérők: Csicsiri Ferenc és Krisztina , Lauer Tamás és Mónika, Rapai Szilvia,
Szentirmai Borbála
A Húsvét szimbólumvilága
Húsvétnak Európa-szerte talán legáltalánosabb jelképe a húsvéti tojás. Krisztus
úgy törte fel fel-támadáskor a sziklasírt, miként a kifejlődött madár az őt
fogva tartó tojás héját – szól a hasonlat. A tojás piros színe – amely
napjainkig a legnépszerűbb szín – Krisztus kiömlött vérét jelképezi. Hazánkban
már avar kori – tehát honfoglalás előtti – sírban is találtak festett, karcolt
díszű tojást. A középkorban a nagyhéten felállított Krisztus-sírba is helyeztek
díszített tojást. A keresztszülők ünnepi ajándékként – a korai kereszténység
húsvéti keresztelésére emlékeztetve – húsvéti tojást adtak keresztgyermeküknek.
Nem hiányozhatott a hús-véti tojás a böjtben tilalmas ételek szentelésre vitt
kosarából. A megszentelt tojást a családtagok együtt fogyasztották el a
húsvétvasárnapi étkezés-kor. Leányok legényeknek ajándékoztak húsvéthét-főn
díszes tojást, egyes magyarázatok szerint ezzel akarván magukat megváltani a
túlzott locsolástól, illetve ezzel viszonozták az egyébként kitüntető
figyelmességet, kifejező gesztust. A húsvéti tojó.-sokkal – mint valami
labdákkal vagy golyókkal – játszottak a gyerekek a szabadban, vagy igyekeztek
azokat egymáshoz ütve elnyerni a másikét. A hús-véti, illetve hímes tojás így a
húsvéti hagyomány egyik legerősebb összetevője. Díszítése főleg Kelet-közép- és
Kelet-Európában érte meg a XX. századot.
A tojás mellett a barka a leggyakoribb húsvéti jel-kép. A mi éghajlati
viszonyaink között a fűzfabarka helyettesíti azokat a pálmaágakat, amelyeket
lengetve üdvözölte a nép egykor a Jeruzsálembe bevonuló Jézust. Ennek emlékére
szenteljük meg a barkát Virágvasárnapján. A megszentelt barkát otthonunkban
gondosan megőrzzük, például vala-melyik kép háta mögé beszúrva. Eresz alá tűzve
villámcsapástól őrizve a házat, egyébként különböző betegségek alkalmával is
használják, gyógyító erőt tulajdonítva neki. A barkaágnak – vagy bár-mely,
kirügyezett, kevéssé levelező ágnak – további szerep is adódik a húsvéti
jelképek világában. Például kifújt, zsinórra fűzött húsvéti tojásokkal díszítik
fel. Ez a – főleg német földön honos – szokás mostanában terjed el hazánkban.
A kiscsibék kikelése egy-két nemzedékkel ezelőtt sokak élménye lehetett, csak,
mint további húsvéti jelképek vannak jelen. Gyakori a levelezőlapokon a tojásra
festett madár, csirke is, vagy a kotlóst és csibéit ábrázoló életkép.
Ma a legtöbb gyerek úgy tudja, hogy a „nyuszi hozza” a húsvéti ajándékot, amit –
ahol csak mód van rá – a szabadban, bokrok tövében elkészített, madárfészekhez
hasonló kis fészekben, kosárkában helyeznek el. A húsvéti ajándékhozó nyúl
képzete a polgárosult élet egyéb szokásaival együtt német földről honosodott meg
hazánkban a múlt század óta. Eredetére kielégítő magyarázatot a német kutatók
sem tudnak adni. Egyszerű tévedésre gyanakszanak: eszerint a tojáshozó
császármadár, a Haselhuhn nevének lerövidülése volna a nyúl jelentésű Hase, mint
a húsvéti nyuszi karrierjének elindítója. De meggondolandó az is, hogy e
szaporaságáról híres állat a természet ébredése idején termékenységi
szimbólumként is megjelenhetett.
Hazánkban már nem sok családban fogyasztanak bárányhúsból készült ételt
húsvétkor, míg például a húsvéti sonka szinte elmaradhatatlan. Valaha a bárány
is a jobbágyok húsvéti szolgáltatásai közé tartozott. Egykori szerepére utal,
hogy a XIX. század vidéki konyháiban bárány formájú cserép sütő-formák is
akadtak.
A húsvéti bárány, Jézus Krisztus áldozati bárány-ként halt kereszthalált az
emberiség megváltásáért. Ezért nevezzük őt Isten bárányának. Számos hús-véti
levelezőlap ábrázolja Krisztus kínszenvedésének egy-egy jelenetét. Az utolsó
vacsora, a keresztút jelenetei, Krisztus a kereszten, levétel a keresztről, a
Pieta, a sírbatétel és a sírban fekvő Krisztus, majd a feltámadás, sőt a
mennybemenetel jelenetei is szerepelnek húsvéti lapokon.
A húsvéti szertartásokra utal a kereplő ábrázolása. Minthogy nagycsütörtökön „a
harangok Rómába mennek”, a szenvedés idején kereplővel helyettesítjük azok
csengését, bongását. Így jelenik meg a kereplő, mind, pedig a – feltámadási
szertartásra megszólaló – harang.
A nagyszombati tűzszentelés után meggyúló hús-véti gyertya is szerepel a Húsvéti
szimbólumokban. S a hely végül a dicsőség, az öröm helye is. A nagyszombati
liturgia elején a sötétséget legyőzi az egyre növekvő fény, melyet a hívek adnak
tovább egymásnak. A Fiú feltámadt, halálával úrrá lett a halálon és életet
szerzett mindnyájunknak.
Csaja János
A keresztény sajtó egyházközségünkben 1. rész
Írásomban elsősorban a plébánián megkapható hetilapokat és folyóiratokat
szeretném bemutatni. Szinte valamennyi újságot többször kezembe is vettem már,
és többnek előfizetője is vagyok, így leginkább a személyes tapasztalataimat
szeretném megosztani. A két hetilap be-mutatásával kezdeném a körképet.
Az
idősebb jogán az Új Ember újságot nézzük át először. 60 éves múlttal
rendelkezik a lap. Szinte az egyetlen lap, mely a nehéz időkben is a Katolikus
Egyház szócsöve maradt, ennek köszönheti ismertségét is. Magas színvonalon
tájékoztat a heti eseményekről, neves írók tollából közöl írásokat. Pl. élő
egy-ház: Szentatyáról, püspöki kar információi, fórum, lelkiségek, ifjúság,
kultúra, mozaik.
Statisztika: 16 oldal, 92 Ft, színes, (1196, -Ft/n. év) A/3-as formátumú,
Plébániánkon 30 példány fogy el
http://ujember.katolikus.hu/
E-mail: hetilap@ujember. hu
A
fiatalabb hetilap a Keresztény Élet 12 éve indult el miskolci
szerkesztőséggel. Mint a címlap is mutatja a vallásos családok lapja kíván
lenni. Ebből következik az olvasmányosabb, magazinosabb jelleg. Találhatunk
benne aktuál politikai glosszát, lelkiatya válaszol rovatot, sajtószemlét,
keresztrejtvényt, liturgikus írásokat a vasárnapi olvasmányokhoz, papi,
szerzetesi arcéleket, görög katolikus oldalt, családregényt; olvasói leveleket,
.vicceket, ismert emberek vallásos bemutatkozását, ifjúsági oldalon meséket,
képregényt.
Statisztika: 12 oldal, színes 89 Ft, (1157, -Ft/n. év), A/3-as formátumú,
Plébániánkon 15 példány fogy el. E-mail: maximil@axelero.hu
A következőkben a 2 legismertebb folyóiratot mutatom be.
A Szív 90. évfolyamában jár, 1951 és 1990 között Magyarországon szünetelő
időszaki kiadvány. 1915-től, az alapítás évétől kezdve hetilap volt, újság
formátummal. Legmagasabb példányszáma 120 ezer ekkoriban. Az 1951-es, politikai
indítékú betiltása után Kanadában szerkesztették néhány ezer példányban
hazatelepüléséig. 1957-től magazin-formátumú (A5).
P. Bíró Ferenc SJ abból a célból alapította a Szívújságot, hogy legyen egy
olcsó, egyszerű nyelven íródó újság a szegény, nem túlságosan művelt emberek
számára, amely hitelesen tudósít az egyház életéről és eligazít a vallás
dolgaiban. A Jézus Szíve Szövetség kiadványa lett, állandó rovatai már
kezdettől: a vasárnapi evangélium és magyarázata, a katekizmus egyes tételeinek
kifejtése, a Jézus Szíve-tisztelet gyakorlatai, annak terjesztése, helyet kaptak
benne rendszeresen gyermeknevelési írások, szentek és más kiváló emberek
tanúságtételei.
A Szív ezt a profilját akkor is megőrizte, amikor hetilapból havilappá kellett
válnia. 1990-es hazaköltözése után is az egyre igényesebb lelki életre törekvés
eszköze kívánt lenni az átlagos magyar katolikus családok számára. Mivel
továbbra is az Imaapostolság lapja, a pápa általános és missziós szándékait
terjeszti beleértve az imádságra, az imaéletben való fejlődésre való buzdítást.
A családépítést pár-huzamosan szolgálja családi rovata és a gyermekrovat, amely
a teljes terjedelem egyharmada. Így célozza meg a legteljesebb korosztályt, így
segíti a nemzedékek közötti párbeszéd elmélyülését.
A lap másrészt az egyházi oktatási és szociális intézmények munkásait:
védőnőket, pedagógusokat, szociális munkásokat, kisközösség-vezetőket,
népművelőket célozza meg valamint a határon túli médiát támogatja (nemzetiségi
műsorok készítőit tévében, rádióban stb.) A hitoktatók körében nagyon népszerű:
iránytűnek, példa- és ötlettárnak használják.
Statisztika: 28 oldal fekete fehér színes borítóval A4, 155,-Ft (egyénileg
180,-Ft; 1860,-Ft egész évre) Plébániánkon 20 db előfizetője van.
http://www.asziv.hu
E-mail: asziv@ax. hu
Az Új Misszió a 16. évében jár. Főszerkesztője azonos a Keresztény Élet
újságéval.
Igen változatos a témakínálata. Találhatunk benne: szent portrét, és egy
„ismeretlen” szentet a hónap-hoz kapcsolódva. Egyháztanítói írást (pl. szent
Ágoston), Művész portrét (pl. Testvérek együttes), történelmi tartalmú,
magyarsághoz kapcsolódó írást (pl. csángókról), novellát (pl. A fekete pityóka),
verset (pl. Mécs Lászlótól), nyelvvel-lélekkel, lelkiatya rovatát (pl. távozz
bűn, vissza ne jöjj!), vicceket (pl. Ki az abszolút alacsony? — Aki a szőnyeg
szélén ülve lóbálja a lábát.), rejtvényt.
Statisztika: 36 oldal fekete-fehér színes borítóval AS, 120,-Ft (1440,-Ft
egész évre)
Plébániánkon 16 db előfizetője van. E-mail: maximil@axelero.hu
Ha bármelyik újság felkeltette az érdeklődését, és szeretné olvasni a
sekrestyében meg is rendelheti. Heti lapokat negyedévente lehet kifizetni a
folyóiratokat egy évre kérjük kifizetni.
Ha valaki figyelmünkbe szeretné ajánlani valamelyik keresztény újságot, szívesen
fogadjuk a rövid ismertető, esetleg egy mintapéldányt is, hogy be tudjuk
mutatni.
A következőkben
tervezem bemutatni még:
Hitoktatók lapja (időszaki) Ministráns Újság (időszaki) Képmás (heti magazin)
Lydia (féléves magazin) Zászlónk (havilap)
70 évvel
ezelőtt volt
Az 1949 -i évi államosításig a kistarcsai temetővel szemben a sarok
telek a rajta lévő épületek-kel együtt a római katolikus egyházközség tulajdonát
képezte. A telken a kántorlakás, tanító lakás, korábban tanteremnek használt és
gazda-sági épület mellett egy-két tantermes iskola működött. Az iskolában az
1930-as évek közepétől az Ó-faluból az első és második osztályos kisiskolásokat
és az akkor már hatodik osztályt el-végzett úgynevezett ismétlősöket oktatták.
Az akkori tanrendnek megfelelően 4 fő állandó és esetenként kisegítő tanítók
oktattak. Az udvarban lakó Tarcsai Kalecz Vilmos és felesége, valamint Molnár
Ilonka néni és Őri Ferenc bácsi voltak az állandó tanítóink.
A hitoktatónk Kis László plébános atya volt, aki egyben a katolikus iskola
igazgatója is volt.
A hitre nevelést a Tisztelendő Úr, amíg olvasni nem tudtunk szóban és képekben,
később a Kis Katekizmusból oktatta. Az iskolában a tanulás előtt és után minden
esetben imádkoztunk, és ugyanezt tettük hittanórákon is. A templomi szolgálati
beosztást általában a kántor végezte, esetenként a felesége gondoskodott erről.
Minden vasár- és ünnepnap az osztályok az iskola udvarán sorakoztak és a tanító
felügyelete mellett mentek a templomba. A templomban a fizikailag erős fiúk
segédkeztek. A feladat az orgonafújtatás, ministrálás, perselyezés és egyéb
sekrestyében végzendő munka volt.
A gyerekeket plébános és a tanítók is tanították imádkozni. Egy-egy reggeli és
esti gyermek-imádságra Molnár Ilonka tanító néni tanított meg, amelyet 70 év
alatt sem felejtettem el. Hasznosnak tartanám, ha ezeket a mai gyerekek is
megtanulnák, mert úgy érzem, hogy ezek lelkük javára szolgálna.
Reggeli ima: Szívem első gondolata hozzád száll fel Istenem. Te őriztél meg az éjjel, maradj ma is énvelem. Téged áldlak, magasztallak, mint szerető gyermeked, Szívem csak is azt akarja, ami kedves Teneked. Szűz Mária Jézus Anyja, Te mindnyájunknak Anyja vagy Óvni engem minden bajban, kísértésben el ne hagyj! Ámen. |
Esti ima Édes Istenem hálát rebeg lelkem, hogy egész napon át úgy szerettél engem, Bánom sok vétkemet, Szent Fiadnak vére mossa meg kegyesen szívemet fehérre. Szűz Anyám és Őrangyalom legyetek én velem, ha Ti rám vigyáztok nyugodt lesz éjjelem. Ámen. |
Táborhegyi István
Kegyelem teljes húsvéti ünnepeket kívánunk kedves olvasóinknak
Hajnaltájban napra vártam,
Hazamentem elpirultam,
|
Anyám örömére |
Isten áldja
|
Május
2. A papi hivatások vasárnapja és Anyák napja
23. Jézus mennybemenetelének vasárnapja
24. Pünkösd
Június
6. Szentháromság vasárnapja. Elsőáldozás napja
13. Úrnapi körmenet
20. Plébános aranymiséje
Kiadja Római Katolikus Egyházközség Kistarcsa
Felelős szerkesztő: Somlai József plébános
Készült: Czövek-Wíndberger
nyomda