V. évfolyam 1. szám 2006. március 5.
KISTARCSA
Hamvazószerdával az Egyház életében egy új időszak kezdődik, a nagyböjti idő. Ez az idő a maga lila bűnbánati színével, liturgiájával, a szentírási szövegével, rendkívüli lehetőséget ad a hitét gyakorolni akaró embernek. Különös lehetőség adódik: az imádságos életben előbbre haladni. A nagyböjti idő egy olyan időszak a keresztény ember életében, mely a szürke élet megszokott, hétköznapjából ki akar menteni bennünket. Az Egyház figyelmezteti gyermekeit, hogy a Nagyböjtben feladatai vannak. A megszokottságból ki kell lépni, és haladni a természetfelettiek felé.
A nagyböjti időben készülünk a Nagypéntekre, mely aztán elvezet bennünket a
Húsvétra. A Húsvét a megvalósulásnak az ideje, mely a megváltás örömére vezet
bennünket. A böjti üzenet: megtérni és hinni az evangéliumban. A megtérés
erkölcsi vonatkozású. Azt jelenti: a bűnös életünket el kell hagyni, és meg kell
változni. A hit és az erkölcs külön fogalmak. Az erkölcsi normákat sokan
megtartják azok is, akik nem hívő emberek, nem vallásosak. A Tízparancsolat hét
parancsának megtartása minden társadalomban a közösségi élet alapjai. De ha az
erkölcsi szabályok betartása hiányzik, akkor nincs alap a hitbeli élet
építkezéséhez. |
|
Mi olyan világban élünk, mely teljesen lefoglal bennünket, állandóan hatással van ránk és cselekedeteinkre. A világ hat ránk, elvon, elszakít, eltávolít bennünket a magasabb értékek megismerésétől, megértésétől. A kívülről biztosított csendnek belül is meg kell születnie. Hiába vagyunk teljesen csendben, mindenkitől távol, ha feldúlt a szív és a lélek. Igazi csend számunkra csak akkor lehet, ha ez a csend nem tétlen csend, hanem Istent kereső csend. Isten csak így tud hozzánk szólni, nem látványos, de lelket formálóan, erőt biztosítva. A böjti időszakban adjunk magunknak időt, csendet és lehetőséget, mert isten segítő kegyelme csak így érhet el bennünket.
Jézus önmegtagadást gyakorolt. Önmegtagadás nélkül lelki életet nem lehet élni, előbbre menni nem tudunk. Urunk Jézus figyelmeztet bennünket: „Aki utánam akar jönni, az tagadja meg önmagát.” Önmegtagadás nélkül egyéniség nem tud kialakulni. Gondoljunk például a sportolókra, akik kemény akarattal önmagukat győzik le, így válnak alkalmassá a koncentrált küzdelemre. A keresztény ember számára is alapvető fontosságú az önmegtagadás. Csak akkor leszek erős, ha le tudom győzni magamat. A kísértésnek is, csak akkor tudok majd nemet mondani, ha hozzászoktam az önlegyőzéshez. Nem látványos önmegtagadásokra van szükség. Sok kis önmegtagadás kell életünkben. Minőségileg is kiválóbb emberekké válunk, ha az önmegtagadás útját járjuk. Jézus erre adott példát.
Böjt kezdetén gondoljunk arra, hogy többet kell imádkoznunk. Gondoljunk arra, hogy az élet törvényszerűen megkísért bennünket különböző formákban. A kegyelem segítségével győzedelmeskedhetünk. Csak ne az anyagiak, ne a hatalom, ne a birtoklás vágya kössön gúzsba bennünket. Isten szeretete segítsen bennünket egy életen át, hiszen előbb vagy utóbb találkozunk vele. Adja a jó Isten, hogy ez a találkozás majd egyszer valóban örvendező legyen.
Somlai József kistarcsai plébános
Az
Úr angyala köszönté a Boldogságos Szűz Máriát, és méhébe fogadá Szentlélektől
Szent Fiát.
Az örök Isten öröktől fogva elhatározta, hogy a teremtéskor az embert – az ő
képére és hasonlatosságára teremti – a világba.
Csodálatos volt ez az Isten által alkotott ember: értelme volt, amelyet tőle
kapott; szabad akarata volt, amelyet Isten adott neki; és állandóan
színről-színre látta az Istent.
De az ember visszaélt értelmével és szabad akaratával, amelyet Istentől kapott.
Szembehelyezkedett Teremtőjével – s ezáltal elvesztette Teremtőjének bizalmát –
de, mint jóságos Atya, mégis irgalmas volt és szerette alkotását, mert már ott,
a Paradicsomban megígéri, hogy jön majd az idők teljességében egy asszony, aki
összetiporja a kígyó fejét, a bűn átkát és erejét. S ennek az asszonynak magzata
kibékíti az Istent az emberrel, s az Isten újra megkönyörül teremtményén.
Az idők teljessége elérkezésekor az Isten elküldte Gábor főangyalt a názáreti
Szűzhöz, s így köszöntötte: “Üdvözlégy, kegyelemmel teljes, az Úr van
teveled!... Fiad nevét Jézusnak hívod” – És az Ige testté lett – ezt ünnepeljük
Gyümölcsoltó Boldogasszonykor.
A Boldogságos Szűzben újra megjelent a bűntelen, tiszta ember, akit Isten a
teremtéskor elképzelt. Így a Boldogságos Szűz:
Az Atya Isten legtökéletesebb teremtménye az ő bűn nélküli szeplőtelen
tisztaságában. Benne valósult meg az Úristen legtökéletesebb emberideálja az ő
szeplőtelen, bűn nélkül való és szent fogantatásában. “Szentek legyetek!” – szól
nekünk is az Isten. És a Boldogságos Szűz Mária példakép ebben és közbenjáró.
A Fiúisten Szentanyja – a Szentlélek jegyese - aki elfogadja az istenanyai
méltóságot, de akkor is alázatos szűz marad.
Ő tette anyává, s így érthető, hogy a vőlegény fölékesítette menyasszonyát a
legszebb erényekkel.
A Szentlélek adja tisztaságát, amelyet félt, és az Istenanyaságot is csak úgy
vállalja, hogy az nem érint a templomban tett fogadalmát.
A Szentlélek adja mélységes hitét, amit Erzsébet kiemel: “Boldog vagy, mert
hittél...”
Ő adja alázatosságát – meghajol, mikor Istenanya lesz, és azt mondja: “Íme az Úr
szolgáló leánya, legyen nekem a te igéd szerint”.
Ő adja mélységes szeretetét a kánai menyegzőn, amikor mindenki belefeledkezik a
lakodalom önfeledt örömébe, ő veszi észre a háziak zavarát, és jóságos
szeretettel siet segíteni.
Ő adja tökéletes engedelmességét – ugyancsak ott, a kánai menyegzőn, amikor
látszólag nem egészen érthető Krisztus válasza, mégis meghagyja a szolgáknak:
“Tegyétek, amit mond!”
Ő a szempár, amely először ragyogott rá a karácsony bűbájos éjszakájában az
anyák ragyogó szeretetével.
Ő a két kéz, amely legelőször szorította magához az anyák szeretetével.
Ő az a két kéz, amely szőtt-font a názáreti házban.
Ő az a szív, amely legelőször dobbant össze a Megváltó szívével.
Ő az a szív, amelyet 7 tőr járt át.
Könyves Kinga Margit
Kommunikációs program
Immár
hatodik éve, hogy a Magyar Katolikus Egyház minden esztendőben egy-egy konkrét,
reményeink szerint a társadalom számára fon-tos keresztény értékre összpontosító
üzenettel lép a nyilvánosság elé. A kommunikációs programok célja, hogy
tájékoztassák a társadalmat a Katolikus Egyház tevékenységéről, és párbeszédet
kezdeményezzenek az Egyházhoz kevésbé kötődő, jóakaratú emberekkel. Ezen túl
szeretnénk, ha az egyházi közösségekben is beszélgetés, lelkipásztori tervezés
indulna el az éppen érintett vallási területen.
Imaév
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia imaévet hirdetett a nemzet lelki
megújulásáért a 2006-os esztendőre. Kapcsolódjunk be mi is imáinkkal,
lemondásainkkal az idei nagyböjtben. (A teljes szöveg elolvasható:
http://uj.katolikus.hu/cikk.php?h=470 címen)
Virágvasárnap
Ezzel
a nappal nyitja meg Egyházunk az év legszentebb hetét, a nagyhetet. A templomban
gyülekező hívek lélekben már előre arra készülnek, hogy átéljék az Úr húsvéti
misztériumát, vagyis szenvedését, kereszthalálát és feltámadását, megdicsőülését
is. Ezen a vasárnapon azonban már előre kaphatunk néhány sugarat Húsvét
hajnalának, Jézus feltámadásának dicsőséges fényéből. Nagypéntek sötétségét,
fájdalmas gyászát Virágvasárnap és Húsvét ragyogása keretezi.
A tavaszi ünnepkör az egyházi rend szerint virágvasárnappal kezdődik. A keresztény egyház ekkor ünnepelte Jézus szamárháton való diadalmas bevonulását Jeruzsálembe, amikor a nép és a gyermekek virágokat, pálmaágakat szórtak elé. A kivonulás emlékére körmenetet, virágszentelést tartottak Jeruzsálemben. A körmenet fontos szimbóluma a zöld pálma- és olajág. Hazánkban virág- és zöldágak, főként a korán nyíló fűzfa barkája helyettesítik a körmenetben és szenteléskor az eredeti délszaki növényt.
A palóc területeken a virágvasárnap ünnepi rendjét a barkaszentelés, hiedelmeinek többségét pedig a barkához fűződő cselekmények szabják meg. Virágvasárnap még nagyböjthöz tartozó ünnep, amikor tilos a munka, és főként a mulatság. A Mátraalján úgy tartják, hogy ekkor nem szabad táncolni, mert letáncolnák a fákról a virágot. Úgy tartják, ekkor jó elvetni a virágmagvakat, mert akkor szebbek és illatosabbak lesznek. A nagyböjt utolsó előtti hetét virághétnek nevezik. Szombaton a gyermeknép barkát szedett a határban, az ágakat másnap az oltárt környező falakhoz állították és a pap megszentelte. Virágvasárnap a templomba még a betegek is elmentek, s kezükben barkaággal léptek a templomba. A súlyos betegekhez pedig maga a pap ment.
A szentelt barkához országszerte az a hiedelem fűződik, hogy ha a templomból jövet lenyeljük egy szemét, az megvéd a betegségektől, főleg a torokfájástól. A virágvasárnap megáldott barkát sokféle célra használták. A pap ennek hamujával végezte a következő év hamvazószerdáján a hamvazási szertartást, a hívek pedig a hazavitt szentelményt a háziszentélyben, a Mária-sarokban őrizték. Ennek főzetével borogatták a magas lázban szenvedő testét, a virág pedig gyógyír volt betegnek, haldoklónak. Elterjedt hiedelem, hogy égiháborúkor a barka megvéd a villámcsapás ellen. Embert és állatot óvó eljárás a több helyen felbukkanó vesszőzés is.
Virágvasárnap feltárul Jézus földi életének magassága és mélysége. Látjuk Jézust a néptől körülrajongva, ujjongásokkal övezve, diadalmenetben királyként bevonulni városába, Jeruzsálembe. A passió ennek ellenkezőjét tárja elénk: Jézus iszonyatos szenvedését az Olajfák hegyén, Pilátus udvarában, a keresztúton és a Golgotán. Az első pillanatban ellentmondásosnak látszik a két történet, hiszen csak néhány nap választja el egymástól az eseményeket. Nem értjük, hogy a lelkes "hozsannázó" emberek, hogyan tudják néhány nap múlva azt üvölteni, hogy "feszítsd meg Őt"? Pedig ma is hányszor tapasztaljuk, hogy mi emberek milyen feledékenyek és hálátlanok tudunk lenni. Jézushoz hasonlóan nekünk is kijut: a sikerekből és a kudarcokból, a megbecsülésből és a szenvedésekből is. Jézus földi pályafutásában és szenvedésében önmagunk sorsát fedezhetjük fel.
Méhes Zsuzsa
A három szent nap ünneplése régen és ma
A zsidók a húsvéti lakomán az Egyiptomból való szabadulást ünnepelték. Jézus
ezen a lakomán megújította a régi áldozatot: Ő lett a mi húsvéti bárányunk. A
bárány vére óvta meg a zsidó elsőszülötteket az öldöklő angyaltól. Krisztus vére
áldozati vér, amely megszabadít a bűntől, a halál rabságából. Ez az
Újszövetséget megpecsételő vérszerződés: az emberiség nevében Jézus Krisztus
mutatta be az engesztelő áldozatot az Atyának.
1.
Nagycsütörtök-az utolsó vacsora ünnepe
Jézus itt az Utolsó vacsorán elővételezte kereszthalálát: kezébe
vette önmagát és megtörte, majd kiosztotta a tanítványoknak. Jézus meghalt,
megtöretett, mint a kenyér, hogy szétoszthassa önmagát. Testével és vérével új
életre segít minden embert.
Ezen a napon a IV. század végén Jeruzsálemben két mise volt: az első misét a
főtemplomban tartották, innen vonultak a Kálvária-hegyi sziklához és ott volt a
második mise. Rómában a VII. századtól ugyancsak két misét tartottak. Délben a
pápa végezte az olajszentelési misét, amelyben nem volt igeliturgia, helyette a
nyilvános bűnösök visszafogadása történt. A másik misét a római
plébániatemplomban végezték. A VIII. századtól már csak egy mise maradt a
gyakorlatban, amelyen együtt ünnepelték a bűnösök visszafogadását, az olajok
megszentelését és az utolsó vacsora emlékezetét.
A mostani gyakorlat XII. Pius nagyheti reformja (1956) óta ismét két szentmisét
ír elő nagycsütörtökre: délelőtt az olajszentelési mise a püspöki
székesegyházakban, este pedig, mindenütt az Utolsó vacsora tiszteletére.
Az esti szentmise keretében lehetőség van a lábmosás szertartására.
Nagycsütörtök sajátos szertartása ez. Jézus itt nem szavával, hanem példájával
tanít alázatosságra és szeretetre. A liturgikus lábmosásnál az Egyház Jézus
szavait idézi: „Új parancsot adok nektek, hogy szeressétek egymást, ahogy én
szerettelek titeket.”
A toledói zsinat előírta, hogy minden püspök és pap mossa meg az Üdvözítő
példájára alattvalói lábát. A 12. Római Ordóban csak 12 szerpap lábát mosta meg
a pápa, a XV. századtól kezdődően 13 szegényét. Magyarázatát Nagy Szent Gergely
pápára visszavezethető legenda tartalmazza, aki 12 szegényt látott mindig
vendégül, míg egy nap jutalmul 13. személyként egy angyal, vagy maga az Úr
jelent meg.
Az utolsó vacsora után Jézust elfogták. Ettől kezdve az egyház nem mutat be
szentmise áldozatot egészen a feltámadás liturgiájáig. Ennek az elfogatásnak és
Jézusnak ruháitól való megfosztásának a szimbóluma az oltárfosztás, amikor az
oltárt megfosztjuk a díszeitől és csendben, elbocsátás nélkül távozunk a
templomból.
Az oltár maga Krisztus. Most díszeitől megfosztva áll. Mintegy az apostoloktól
elhagyott, minden emberi vigasztalástól megfosztott Jézus képe. Az oltár
díszektől való megfosztását először az első római ordó tartalmazza. Régen az
oltárt minden szentmise után lecsupaszították, amint a családban is leszedik
étkezés után az asztalt. Később aztán, amikor az oltár már egyre inkább
Krisztust jelentette, a leszerelést is ezzel hozták kapcsolatba: Krisztus
elhagyatottsága, ruháitól és mindenétől való megfosztottsága jelenik meg a
teljesen lemeztelenített oltárban. A középkorban az oltárokat vízzel kevert
borral mosták le, ami a tavaszi takarítás gyakorlatából eredt, de jelképezte a
vért és a vizet, amely Krisztus átszúrt oldalából folyt, illetve a balzsamot és
Magdolna könnyeit.
Ezzel kezdetét veszi a passió, Jézus szenvedésére való emlékezés.
Csicsiri Ferenc
2. Nagypéntek – Jézus
Krisztus kínszenvedése
Az első keresztények Jézus halála és sírban pihenése napját
(nagypéntek és nagyszombat) liturgia nélküli ünnepként tartották egész napos
szigorú böjtölésben Jézus szavainak szellemében (Mt 9,19). Csak a IV. században
alakulnak ki nagypéntek különféle istentiszteleti formái eukarisztikus ünneplés
nélkül. Jeruzsálemben egyetlen ima- és igeliturgiát tartanak különböző időkben
és különféle helyeken, a szenvedéstörténet állomásain, beleépítve a szent
kereszt előtti hódolat ünneplésével.
A keleti szertartások a nyugati világot is erősen befolyásolták. Rómában a VII.
században a pápa a kereszt-ereklyével mezítláb, körmenetben a Lateráni
bazilikából a Jeruzsálemi Szentkeresztről elnevezett templomba vonult, ahol a
papság és a nép a kereszt-ereklye előtt hódolt. Ugyanakkor két ószövetségi
olvasmányt és Szent János szenvedéstörténetét is olvasták. Az ünnepélyes
egyetemes könyörgések zárták le az igeliturgiát. Szentáldozás nem volt, a XIII.
századtól a szertartást végző pap áldozott, más nem. A kereszt leleplezésének,
felmutatásának és hódolatának dramatizált kiépítése a gall rítusú liturgiában
történt.
A nagypénteki szertartás időpontja az őskeresztény kortól a középkorig az Úr
halálának órájához (délután 3 óra) igazodott. Ez egyben a középkori böjti misék
kezdete is volt: a nona imaórája. Amikor azonban később a nona végzését már a
délelőtti órákban is engedélyezték, a nagypénteki liturgia is délelőttre került.
XII. Pius pápa 1956. évi reformja állította vissza a délutáni ünneplést.
A szertartás kezdetén az oltárhoz való bevonulás teljes csendben történik, majd
a pap leborul az oltárlépcsőre, a többiek letérdelnek. Rövid idő után mindnyájan
felállnak. A leborulás (prosztráció) lecsupaszított oltár előtti néma hódolat.
Régen minden mise leborulással kezdődött, ma csak Nagypénteken és a
papszentelésben van meg ez a kifejező jel. A nagypénteki néma leborulásban benne
van a nagy gyász, a legmélyebb imádás, a kegyelem-kérés, az egész földdel való
egység.
A
szertartásnak három fő része van:
1. Igeliturgia
Az olvasmányok és a passió eléneklése.
Nekünk, keresztényeknek, Krisztus Urunk kínszenvedése nem olyasvalami, amiről
jobb nem is beszélni, amin minél hamarabb át kell siklani, hanem nagyon is
lényeges esemény. Megváltásunk szerves része. Ezért idézzük fel, elmélkedjük át
minden évben. Nem véletlen tehát, hogy Virágvasárnap és Nagypénteken felolvassuk
Krisztus urunk kínszenvedésének (passiójának) történetét, ily módon szemlélhető
vagy éppen átélhető Jézus Krisztus kínszenvedése. Megváltónk kínszenvedése
figyelmeztetés is számunkra. Nagy árat fizetett értünk. Ezért ilyen fontos Jézus
passiója a keresztény ember életében.
A virágvasárnapi, nagypénteki liturgiában elhangzó passiószövegek, valamint a
templomi falfestmények és szárnyas oltárok ihlették azokat a
misztériumjátékokat, amelyek még szemléletesebbé tették Krisztus Urunk
kínszenvedésének történetét. Első hazai bizonyságaink a XV. századból valók. A
színjátékok nem csak a kínszenvedés, hanem a pokolraszállás, feltámadás
eseményeit is megelevenítették népies, olykor vidám jelenetekkel is tarkítva.
1515-bõl maradt ránk egy teljes magyar passió versekben feldolgozva, amelynek
szerzője Csanádi György, pálos szerzetes.
A legismertebb misztériumjáték a csíksomlyói, amelynek magja a középkorban
keletkezett és a barokk korban teljesedett ki. Sok népies elem is belekerült
története folyamán, amelyeknek zömét az élőszavas Mária-siralmak jelentették.
Bár a barokk korban iskoladrámává alakult, hatása mégsem szorítkozott az
ifjúságra, iskolai előadásra, sokszor külön játékszínben tekintették meg a
hívek, Nagypénteken.
A passió zenei műfajként a IV. században alakult ki, és a VIII-IX. században már
mind a négy evangélista szövegével éneklik a Nagyhéten. A gregorián passió
előadása a liturgikus olvasmányok, de még inkább a zsoltárforma recitáló
stílusát követi. A passió többszólamú megzenésítésének legkorábbi formája
1450-bõl való. A későbbi századokban alakultak ki a hangszeres tételeket is
magukba foglaló oratórikus passiók, amelyekre jellemző szoros összefüggésük a
liturgiával, és a bibliai szöveg szó szerint való megtartása. A legkiemelkedőbb
két alkotás ebben a műfajban J. S. Bach, Máté és János passiója.
2. Hódolat a szent kereszt előtt
A VIII. század óta része - görög hatásra - a nagypénteki liturgiának a
kereszthódolat.
Két akolitus kíséretében behozzák a letakart feszületet. A pap három fokozatban
lebontja a lila leplet a keresztről és közben háromszor, egyre magasabban
énekli:
Íme a szent keresztfa, ezen függött valaha, a világnak váltsága.
Hívek válasza: „Jöjjetek hát keresztények, hódolattal hajtsunk térdet, üdvözlégy
szent keresztfa!”.
Először a pap hódol a kereszt előtt, majd a ministránsok és a hívek a helyi
szokás szerint. A hódolat végeztével a keresztet elhelyezik a két égő gyertya
között az erre kijelölt helyen.
A nagypénteki csonkamisének szinte úrfelmutatása ez az aktus. Felmutatják az
üdvösség fáját, aki feltekint rá, üdvözül. Nagypéntek nem kizárólag a gyász
napja. Elszorul a szívünk látva az Embert, akit kegyetlenül megöltek értünk, de
tudjuk, hogy a kereszt “királyi zászló”, ahonnan “tündököl” megváltásunk titka.
A kereszten az ártatlan. A kereszt tövében pedig, bűnösök és bűnbánók.
Terhekkel, gyógyításra váró terhekkel állunk ott, Krisztus előtt. A megbocsátás,
a megtérés, a Krisztushoz fordulás napja ez, mert Ő halt meg bűneinkért.
3. Áldozási szertartás
Két gyertyavivő ministráns kíséretében az őrzési helyről elhozzák az
Oltáriszentséget. Az áldoztatás a szokott módon zajlik, majd visszaviszik az
Oltáriszentséget őrzési helyére. Mivel ezen a napon mindig az előző napon
átváltoztatott Oltáriszentségből áldoztatnak, szokás ezt a szertartást az előre
megszentelt adományok miséjének is nevezni.
Sok helyen szokás a szentsír állítása. Nagypénteken a templomban, vagy a
kálvárián keresztutat végeznek a hívek délután 3 óra körül. Ezen a napon
hústilalom és szigorú böjt van. A liturgia színe a piros, Jézus kereszthalála
miatt.
Csicsiri Kriszta
Mit
kell tudnunk a keresztútról?
A
keresztút az egyik legismertebb keresztény ájtatossági forma. Mai formájában 14
stációból áll, amelyek Krisztus végső szenvedését jelképezik. Minden stációnál a
kegyeletet végző hívő az Úr szenvedésén elmélkedik. A keresztútjárás a
szentföldi zarándoklatokat eleveníti föl, amelyek során a zarándokok Krisztus
szenvedésének helyeit keresték föl.
A szentföldi zarándoklatok már a kereszténység első századaiban megkezdődtek -
Szent Jeromos és az első keresztény írók említik azokat. Eredete talán az a
hagyomány, hogy a Boldogságos Szűz végigjárta Fia szenvedésének helyeit annak
mennybemenetele után. Ezt Szent Brigittával közölte egy látomásban.
Krisztus passiójának tisztelete a XII., XIII. században széles körben elterjedt,
miután a szentföldi kereszteslovagok hazatértük után emléktáblákat állítottak
azokról a helyekről, amelyeket a harcok folyamán végigjártak. Ez a fajta
passió-tisztelet a kis-Jeruzsálem nevet kapta.
Palesztinán kívül a mai keresztúthoz hasonló, szervesen összetartozó állomásokat
először Bolognában a San Stefano templomban állították föl már az V. században.
A XV. századra a passióra emlékeztető kegyhelyek együttese már általános volt. A
ferencesek antwerpeni rendházának temetőjében is állítottak fel keresztutat
ugyanebben az időben, sőt talán már a század elején -- ott az állomások a Szűz
hét fájdalmának feleltek meg.
Amikor a ferencesek 1342-ben átvették a szentföldi helyek felügyeletét, egyik
céljuknak azon szent helyek és Krisztus szenvedése tiszteletének elterjesztését
tették. Ez a tisztelet a keresztútban nyert kifejezést.
Kezdetben igen eltérő volt a keresztúti állomások száma és témája. A 14-es
számot először a XVI. században említik a Benelux államok területén kiadott
ájtatos könyvekben. A Szentszék döntése, amellyel 14-ben állapította meg a
stációk számát, egyszerűen a hívek gyakorlatának elfogadása volt.
A mai keresztút 14 állomása a következő: 1: Pilátus halálra ítéli Krisztust; 2:
Krisztus magára veszi a keresztet; 3: Jézus először roskad le a kereszt alatt;
4: Jézus találkozik szentséges Anyjával; 5: Cirénei Simon segít az Úrnak; 6:
Veronika letörli Jézus arcát; 7: Jézus másodszor roskad össze a kereszt alatt;
8: Jézus vigasztalja Jeruzsálem leányait; 9: Jézus harmadszor roskad össze a
kereszt alatt; 10: Jézust megfosztják ruháitól; 11: Jézust keresztre feszítik;
12: Jézus meghal a keresztfán; 13: Jézust leveszik a keresztről; 14: Jézust
sírba teszik.
A szentföldi zarándokok többféle búcsút nyerhettek. Mivel azonban kevés embernek
adatott meg a zarándoklat lehetősége, XI. Ince pápa 1686-ban engedélyezte a
ferenceseknek a keresztutak felállítását templomaikban, és kimondta, hogy azokat
a búcsúkat, amelyeket a Krisztus szenvedésének helyeit végiglátogató szentföldi
zarándokok nyerhettek, azok a ferencesek vagy velük kapcsolatban állók is
elnyerhetik, akik a keresztúti ájtatosságot saját templomukban végzik el. Ezt az
engedélyt megerősítette XII. Ince 1694-ben, XIII. Benedek pedig 1726-ban
kiterjesztette minden hívőre.
Könyves Beáta
Mária Rádió
2006. január 15-én kezdte meg adását a Mária Rádió. A műsor Budapesten és
környékén fog-ható a 94,2 MHz-es ultra-rövidhullámú frek-vencián.
A Mária Rádió katolikus rádió, mégis ökume-nikus szellemű, mivel sok nem
katolikus – sőt nem keresztény – testvérünk Isten szeretetéről és szépségéről
beszélő életpéldáját is szeretné felmutatni.
http://www.mariaradio.hu/
Könyvajánló
Deus caritas est – már magyarul is olvasható
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia székházában ünnepélyes keretek között
bemu-tatták XVI. Benedek első enciklikájának ma-gyar kiadását 2006. február
17-én.
Összeállította: Lauer Tamás
Nagyszombat
Az Úr sírban nyugvásának napja. Csendesek a templomok, a temetők
csendje telepszik a templomokba. Ezen a napon az Egyház nem mutatja be a
legszentebb áldozatot. A hívő nép imádsággal, szentsír látogatással tölti a
napot, a nagy virrasztásra, Húsvét szent éjszakájára készülődik. Nagyszombatról
húsvét vasárnapra virradó éjjel Jézus feltámadt. Halálakor úgy tűnt, hogy a
világon győzött a bűn, a halál, a sötétség. De most diadalmaskodott a szeretet,
az élet, a világosság.
A liturgia öt részből áll. A húsvéti titok, illetve Jézus győzelmének öröme
jelenik meg benne:
1. A
fény liturgiája.
A nép teljes sötétségbe borult templomban gyülekezik. Elmúlt a nap, elérkezik a
második éj azóta, hogy az Úr a sírban pihen. Húsvét az első tavaszi holdtöltét
követő vasárnap, ezért ragyog az ég a holdfényben. De a templomban - éppúgy,
mint szívünkben, érzésvilágunkban - még sötétség uralkodik.
Isten távol, Isten hallgat, Isten halott. - Ez sok mai ember életérzése. Kevesen
néznek hátra és előre, kevesen gondolják, hogy csak Istentől várhatjuk az igazi
fényt.
Az ősegyházban a nagyhét utolsó napján Krisztus halálának emlékezetére
eloltották a gyertyákat és csak a föltámadás ünnepére gyújtották meg újra.
Tavaly szentelt barkára tüzet csiholnak, a pap először megáldja az új tüzet,
kérve, hogy Isten "mennyei vágyakra gyújtva föl szívünket, tiszta lélekkel
vezessen el örök dicsőségének fényéhez".
Ezután feldíszíti a húsvéti gyertyát: a kereszt, az Alfa és Omega betű, az
évszám azt hirdeti, hogy Krisztusé a kezdet és vég, az idő és az örökkévalóság.
Az öt tömjén-szem, melyet a gyertyába szúrnak, Krisztus sebhelyeire
emlékeztetnek: e sebek őriznek és védenek minket.
Majd a pap meggyújtja a húsvéti gyertyát, hogy "a dicsőségesen feltámadt
Krisztus világossága oszlassa szét szívünk és elménk homályát".
A tűzszenteléshez számos hiedelem fűződött:
védelmet nyújtott a rossz idő,a szerencsétlenség, a tűzvész ellen.
A szertartáson részt vevők a parazsat hazavitték és a tűzhelyen az előző estén
kialudt tüzet ezzel gyújtották meg.
Aszentelt tüzet a szántóföldekre is kivitték, hogy termékenyek legyenek, tettek
belőle a libák itatójába, hogy azok egészségesek legyenek, vihar idejére a tűzre
tették, hogy a villám elkerülje a házat. Három darabot a kemencébe dobtak, hogy
elhárítsák a jégesőt. Féregűzést is végeztek e napon, ami a harangok
megszólalásával egyidőben történt. Pl. Egercsehiben (Heves m.) a gyerekek
kolomppal és csengővel körülszaladták a házat és ezt kiabálták: „kígyó, béka,
távozz a házamtól!”.
2. Az Ige liturgiája.
A szentírási olvasmányok a keresztség titkáról és a megváltásról szólnak.
„Dicsőség”-re újra megszólalnak a harangok, az orgona.
3. A
keresztség liturgiája.
Az Egyház ajánlja, hogy – amint az ősegyházban ez volt a keresztelés éjjele – a
liturgiában lehetőleg ma is legyen keresztelés. A pap mindenképpen ilyenkor
szenteli meg a keresztvizet, és mindnyájan megújítjuk keresztségi fogadalmunkat.
Újra megfogadjuk, hogy Krisztussal és húsvét titkával akarunk egyesülni
életünkben.
4. Az Eucharisztia liturgiája.
Az olvasmányok és az evangélium után, felajánlástól folytatódik az allelujás
feltámadási mise.
5. A
feltámadási körmenet.
A húsvéti körmenetben a feltámadás örömhírét visszük meg a világnak, s
tanúságot, teszünk a feltámadásba vetett hitünkről. Egyben túláradó örömmel
ünnepeljük, énekeljük a köztünk haladó győzedelmes Krisztust, akire emlékeztet a
feltámadás-szobor, a húsvéti gyertya, de aki valóságosan is ott megy közöttünk
az Oltáriszentségben.
A húsvéti nagykörmenetet eredetileg húsvétvasárnap reggel a nagymise előtt
tartották. Később az előző estére hozták, és összekapcsolták a szentsír
felnyitásával.
A
körmenet alatt húsvéti énekeket éneklünk. A templomba érve a most már üres és
feldíszített szentsír előtt megállva a pap könyörgést mond.
A mise ilyenkor a Glóriával kezdődik A glóriára ismét megszólalnak a harangok,
az orgona és a csengők.
Ezen a napon véget ér a negyvennapos böjt. Az éjjeli mise után már enni
szabadott a húst.
A sír, ami végpont volt eddig, most már kezdőponttá lett; ami börtön volt,
kapuvá lett.
Azért kell a húsvétot ünnepelni, mert észre kell vennünk Krisztus művében, hogy
Isten mindnyájunk számára kitárja a mennyország kapuját. Természetesen ehhez
hitre van szükség, melyet Istentől kapunk, és vagy elfogadjuk, vagy közömbösek
maradunk.
Kívánom mindenkinek, hogy a húsvéti ünnepekben a szokások mögött fedezzük fel az
ünnep lényegét, érezzük át megváltásunkat, és tapasztaljuk meg Isten és egymás
szeretetét.
Méhes Pál
Szent-zene és liturgia a nagyböjti időben
Nagyböjt kezdetén hamut hintünk a homlokunkra, ezzel is emlékeztetve önmagunkat
az ember múlandóságára. A hangos farsangi mulatságok után elcsendesedünk,
önvizsgálatot végzünk, jó elhatározásokat teszünk, önmegtagadást, böjtöt
tartunk.
A templomi környezet is megváltozik: lekerül a virágdísz az oltárról, lila
terítők kerülnek az oltárokra. Erről így ír a Direktórium: „nagyböjt 4.
vasárnapját és a két főünnepet kivéve nem szabad az oltárt virággal díszíteni, a
hangszerek használata csak az ének kíséretére van engedélyezve.”
Péntekenként keresztutat járunk. Az orgona is visszafogottabbá válik. A
szentmiséken is csak az ének kíséretére használjuk. Hamvazószerdától a húsvéti
virrasztásig Alleluja helyett Tractust vagy evangélium előtti verset mondunk
vagy énekelünk! Elmarad a Dicsőség, kivéve Szent József és Gyümölcsoltó
Boldogasszony főünnepeket. Ezekkel a külső jelekkel is ráhangoljuk magunkat a
bűnbánatra, Jézus szenvedéséről elmélkedünk. Kerüljük a hangos szórakozást, a
torkoskodást.
A nagyböjti időszakban a szenvedés gondolata is előtérbe kerül. Akár Jézus
keresztáldozatára, akár Mária szenvedéseire gondolunk. Simeon jövendölte meg,
amikor a 40 napos kis Jézust karjaiban tartotta, „a te lelkedet is tőr járja
át”. A fájdalmas anya (Stabat Mater) motívum sok jeles zeneszerzőt is
megihletett. Bononcini, J. Haydn, F. Schubert, Rossini, Pergolesi, Dvorak,
Lendvay K. A Hozsanna énekeskönyvben is megtaláljuk Sík Sándor remek
fordításában a 65-ös számú ének. 1. Áll a gyötrött Isten-anyja, Kín az arcát
könnybe vonja. Úgy siratja szent Fiát. 2. Gyász a lelkét meggyötörte, Kín és
bánat összetörte, Tőrnek éle járta át. … 20. S hogyha testem porba tér meg,
Lelkem akkor a nagy égnek Dicsőségét lelje meg. Érdemes meghallgatni,
elmélkedni ezen a szép éneken, akár mind a 20 versszakot is végig imádkozva.
Krisztus szenvedéséről a Passióban elmélkedünk, mely témát szintén számos
kiemelkedő mestert megzenésített. Pl. Lassus 4 passió; J. S. Bach: valószínűleg
öt passiót írt, ebből mindösszesen kettőt, a Máté-, ill. János-passiót ismerjük
(az elveszettek valószínűleg a Márk- és Lukács-passió lehettek, az ötödik pedig
a Máté passió második kiadása). G. Handel: János-passió, Messiás; Schütz:
Máté-passió;
Szintén Krisztus szenvedéstörténetéről szólnak a következő oratóriumok:
Beethoven Krisztus az Olajfák hegyén; Liszt: Via Crucis (Keresztút); Haydn: A
Megváltó hét szava a keresztfán- 1. „Atyám, bocsáss meg nekik, hisz nem tudják,
mit tesznek.” 2. „Bizony mondom neked, még ma velem leszel a mennyben.” 3.
„Asszony, nézd, a fiad!” „Nézd, az anyád!” 4. „Én Istenem, én Istenem, miért
hagytál el engem?” 5. „Szomjazom” 6. „Beteljesedett!” 7. „Atyám, kezedbe ajánlom
lelkemet.”
Templomainkban minden nagyböjti pénteken keresztutat járunk. Ne sajnáljuk rá az
időt és a fáradtságot! Sokkal közelebb visz Jézus áldozatának megértéséhez. Aki
teheti, nézze meg Mel Gibson nagysikerű Passio-ját, melyet Jézus szenvedéseiről
írt. Ehhez kapcsolódik egy internetes gyűjtemény is: http://passio.lap.hu/
A nagyböjt felkészít a Szent Három Napra. „A húsvéti vigília egész ünneplése
éjjel történjék, ne kezdődjék a sötétség beállta előtt, és ne végződjék a
vasárnapi pirkadat után” (CE 332). Ezt az előírást szigorúan meg kell tartani.
Az ellenkező és itt-ott meghonosodott visszaéléseket és szokásokat, amelyek
szerint a húsvéti vigíliát a vasárnapi előmise idejében ünneplik, el kell vetni
(PS 78)
Végezetül néhány külső önmegtagadási gyakorlatot ajánlok Radó Polikárp nyomán:
„Böjtöltessük a szemünket! A szem a lélek ablaka. Sok halálos bűn kezdődik a
szemen keresztül. Böjtöltessük a fülünket! Nem kell mindent megtudni. Zárjuk el
fülünket minden megszólás és pletyka elől. Böjtöltessük a nyelvünket! A sok
beszédben nem lehet elkerülni a bűnt. Teremtsünk csendet magunkban és magunk
körül. Böjtöltessük a testet azzal, hogy nem adunk meg neki minden kényelmet! A
test legnagyobb böjtöltetése az álom elvonása. Kezdődjék a kelés fürge, vidám
nagylelkű kiugrással.”
Lauer Tamás kántor
CE Caeremoniale episcoporum (1984)
PS 1988. Az Istentiszteleti Kongregáció körlevele a Húsvét megünnepléséről
Kiadja: Kistarcsai Római Katolikus Egyházközség Felelős szerkesztő: Somlai József, 2143 Kistarcsa, Széchenyi u. 13. T: 506-910 Készült: Czövek - Windberger nyomda Web: http://kistarcsa.plebania.hu; E-mail: kistarcsa@communio.hu |