V. évfolyam 6. szám 2006. december 24. KISTARCSA
Sok ember maga mögött hagyott egy
időszakot: vásárolt, rohant, tülekedett, mert ünnepre készült. Maga mögött
hagyott egy takarítási időszakot: szépített, díszített, csinosított, mert
ünnepre készült. Maga mögött hagyott egy előkészületi időt: adventet
tartott, bűnbánatot tartott, lelkigyakorlaton volt, mert ünnepre készült.
Számolgatta anyagi lehetőséget, spórolt, gyűjtött, kinézte az ajándékot,
mert ünnepre készült. Az emberek körül elcsendesedtek az előbb felsorolt
ténykedések, magatartások, többé-kevésbé megoldottak a kérdőjelek, már nem
készülünk az ünnepre, hanem éljük az ünnepet. |
|
Sok ember házában volt gazda karácsony, mert erre lehetőségük volt, meg tudták
teremteni a gazdag ajándékozást. Voltak olyan családok, ahol gyengébb volt az
ajándékosztás, mert szűkebbek voltak a lehetőségek. Szegény karácsony-este is
volt sok helyen, hiszen sok otthonban a szegénység volt az úr. Biztosra veszem,
hogy sok kis családban „nem volt” karácsony, mert nem volt rá pénz, örültek a
szerény ételnek is.
Radványi Kálmánnak Szívkirály verse szép gondolatokat ad karácsonyra.
Örömre derüljön ma minden komor arc, Szűnjön meg a földön ez este a harc. És ma
boldogtalan egy szív se legyen, Ez az én királyi rendeletem.
Hogy örömre derült-e minden arc ez nem a gazdagság kérdése, hanem a szív
kérdése. Hogy megszűnt-e a harc, ez nem a fegyverek kérdése, hanem a kiegyezés
kérdése. Hogy ne legyen boldogtalan egy szív se az az Istennel való kiegyezés
kérdése. Hogy Jézus királyi rendelete megvalósul-e életemben ez attól függ, hogy
mennyire tudom Jézust a lelkek Királyát elfogadnom. Jézus megszületett az
emberiség számára, hogy örömet adjon, hogy békét adjon, hogy boldogságot adjon,
hogy a lelkek Királya legyen
Somlai József plébános.
Az Apostolok Cselekedeteiben olvashatunk Szent István vértanú élet- és szenvedéstörténetéről.
Az apostolok imádsága és kézfeltétele által István, Fülöp, Prohórus, Nikánor, Timon, Parmenász és Miklós diakónusként szolgáltak az Egyházban. Az ő feladatuk: Isten igéjének hirdetése, a szegények szolgálata és az alamizsna osztás volt. Az apostolok Istvánt azért tették a hét között elsővé, mert erre erényei folytán hirneve, bölcsessége, hitbuzgalma valóban méltóvá is tették. Hivatásában önzetlenül, teljes felebaráti szeretettel működött, s működését Krisztus iránt való olyan nagy buzgalommal egészítette ki, hogy a zsidók legnagyobb gyűlöletét vonta magára. Ellenségei elhatározták, hogy megölik Istvánt, s halálával csillapítják le bosszújuk és gyűlöletük lángoló tüzét.
István kegyelemmel és erővel eltelve csodákat és jeleket művelt a nép körében. "Erre a libertinusok, cireneiek, alexandriaiak, kilikiaiak és ázsiaiak zsinagógájából némelyek ellene támadtak, és vitatkozni kezdtek Istvánnal, de bölcsességével és a Lélekkel szemben, amellyel beszélt, nem tudtak helytállni."
Erre embereket fogadtak fel, hogy állítsák: "hallottuk, amint káromló szavakkal illette Mózest és az Istent." Ellene fordították a népet, a papokat, az írástudókat, úgyhogy rárontottak, megragadták és a főtanács elé hurcolták. Ott hamis tanúkat szólaltattak meg, akik állították: "Ez az ember folyvást a szent hely és a törvény ellen beszél." A főtanács tagjai mind őt figyelték, és olyannak találták az arcát, mintha angyalé volna. A főpap megkérdezte, valóban igaz-e, amivel vádolják? Istvánt a vádak nem keserítették el, mert tiszta lelkiismerete védte őt a súlyos vádak ellen. Válaszul beszédet mondott a főtanács előtt. Nem védekezett, hanem igyekezett meggyőzni hallgatóit. (ApCsel 7,1-53)
A beszéd hallatán ellenségei haragra gyulladtak, és fogukat vicsorgatták ellene. Ő azonban a Szentlélekkel eltelve felnézett az égre és látta az Isten dicsőségét és Jézust az Isten jobbján. Erre ordítozni kezdtek, befogták fülüket, s egy akarattal rárontottak. Kivonszolták a városból, végig Jeruzsálem utcáin a Damaszkuszi-kapu felé és megkövezték.
István így imádkozott: "Uram, Jézus, vedd magadhoz lelkemet!" Majd térdre esett és hangosan felkiáltott: "Uram, ne ródd fel nekik ezt bűnül!" Ezekkel a szavakkal elszenderült.
Így lett István a mártírok seregében a legelső, Kr.u. 35-ben, így nyerte el Krisztustól az égi koronát. Vértanúsága kiindulása volt a keresztények üldözésének. István vértanút pálmaággal, diakónus öltözetben, kezében kövekkel ábrázolják.
Az István név, görögül Stephanus győzelmi koszorút, koronát jelent.
István diakónus ártatlansága és szentsége olyan nagy volt, hogy az ellene felbőszült zsidók maguk sem tudták mivel vádolják őt. Igazságtalanul ítélték el, s kövezték halálra. Utolsó szavaival éppen elítélőiért és megkövezőiért imádkozott, úgy ahogyan Krisztus Urunk is ezt tette. Ezért nekünk Krisztus követőknek is így kell tennünk.
Imádság: Kérünk, Istenünk, add meg, hogy követhessük, akit tisztelünk és tanuljuk meg ellenségeinket is szeretni, mert Szent István diakónus vértanúságát ünnepeljük, aki tudott a gyilkosaiért is imádkozni.
Molnárné Ágota
Egy régi karácsonyi ének kezdődik evvel a kéréssel a Mindenható Isten felé. Kérés, vágyakozás szól belőle az ég felé. Több ezer év vágya ismétlődik minden esztendőben így az Ádventi időben a készület idején.
Istennel való találkozás utáni vágy szól belőle.
- Miért?
Kell az embernek valaki, aki mindig az embert, a teremtményét fölsegíti.
Jóra hívja, a szépet akarja. Szükségünk van valakire, akire fölnézhetünk, aki
után vágyódunk.
Ilyenek vagyunk mi emberek.
Van bennünk jó, de képesek vagyunk eltaszítani azt, sokszor győz az önzés a
szeretet hiánya.
Takaródzunk másokkal, korszellemmel és minden egyébbel nehogy meglássák bennünk
a jót, a jó utáni vágyat. Titkoljuk, hogy az örök jóhoz akarunk hasonlítani.
Mégis van egy nap minden esztendőben, amikor megváltozik körülöttünk minden és
kitör minden emberből a szeretet utáni vágy, és mi emberek is megpróbálunk
feltétel nélkül szeretetet adni.
Ez a Karácsony!
Készülünk az érkezésre. Az üzletek tele vannak emberekkel, akik az ajándékokat
akarják megvásárolni. Adni akar mindenki, de mit?
Tárgyakat, egyéb holmikat, drágábbnál drágábbakat.
Ez kevés, többre van szükség!
A Mindenható Isten azt mutatta meg nekünk, hogy önzetlenül, tiszta szándékkal,
jóra törekvő szívvel szóljunk a másik emberhez, segítsünk, és igazán kövessük
Őt.
Szeressünk!
Táborhegyi István
„...Isten titokzatos terve szerint ugyanis Isten fia sok esztendőn át e
családban élte rejtett életét. Ezért ez a család az összes keresztény család
példája és ősmintája. Ez a család — amely a földkerekségen egyetlen — miután
megtapasztalta az üldözöttséget és a száműzetést, szegény, névtelen és hallgatag
életét Palesztina egy kicsinyke városában, Názáretben élte: Istent azonban
utolérhetetlen módon tisztelte. Lehetetlen tehát, hogy az összes keresztény
családot, sőt a földkerekség összes családját ne segítse abban, hogy mindennapos
kötelességeiket teljesítsék, elviseljék az élet nehézségeit, nagylelkűen
segítsenek mások nyomorúságán, s hogy Isten rájuk vonatkozó tervét örömmel
valósítsák meg.
Szent József, az „igaz férfi", a fáradhatatlan munkás és a rábízott kincsek
feddhetetlen őre segítse, oltalmazza és világosítsa meg mindig a családokat.
Szűz Mária, az Egyház Édesanyja, legyen a „családi egyház" Anyja is, és anyai
oltalma alatt minden keresztény család legyen valóban „kicsi Egyház", amelyben
fölragyog és megelevenedik Krisztus Egyházának misztériuma. Ő, az Úr szolgáló
leánya, legyen az Isten akaratát alázatosan és készségesen teljesítő lélek
példaképe. Ő, a kereszt alatt álló fájdalmas anya, legyen velünk, hogy
csillapítsa a fájdalmakat, és törölje le mindazok könnyeit, akiket családjuk
nehézségei gyötörnek.
Az Úr Krisztus, a mindenség és a családok Királya, mint Kánaánban, legyen jelen
minden keresztény otthonban és adjon örömet, nyugalmat és erőt. Tőle kérjük
Királyságának ünnepén, hogy minden család ismerje föl: mit kell tennie azért,
hogy eljöjjön az emberek közé az ő Országa, „az igazság és élet, a kegyelem és
szentség, az igazságosság és szeretet Országa", amely felé az egész emberiség
tart.
Végezetül az Úr Krisztusnak, Máriának és Józsefnek ajánlunk minden egyes
családot. Szívükre és gondjukra bízzuk ezt a buzdítást is: Ők adják meg Nektek,
tisztelendő testvérek és szeretett gyermekeim, hogy lelketek megnyíljék a
világosság előtt, amelyet az Evangélium áraszt minden családra." (II. János Pál
pápa: Familiáris Consortio, 1981)
Ha figyelmesen végiglapozzuk a szentek életét, a legendákat, a vértanúk
történeteit, akkor a sok pap és szerzetes szent között találhatunk néhány szent
családost, házaspárt, sőt egész családot is. Az évszázadok távolából a mai ember
csak nehezen tud azonosulni velük. Nagyon kevés az életükről a legendák által
közvetített hiteles információ, és még ezt se könnyű a mai korba átültetni,
alkalmazni.
Mint ahogy a názáreti szent család életében is, úgy a mi életünkben is a
családnak óriási összetartó ereje van, ez az erő a Szeretet. Ez a szeretet nem
automatikusan jelentik meg a házasságkötéssel, a gyermekek elfogadásával. Erre
nevelni kell önmagunkat, önző vágyaink, igényeink ellenében. Ennek mércéje a
nagylelkű megbocsátás és a nemes áldozathozatal a másikért. Óriási türelem is
kell hozzá, hiszen be kell érnie, mint a fán a jó gyümölcsnek.
Ma azért is jut sok család élete válságba, mert a divatszellem könnyelműen
átsiklik a szeretet problémáján, mondván: ha az idő előtt megkóstolt gyümölcs
savanyú, majd szakítok másikat. Való igaz, hogy a mai kor átlagfelfogása nem
kedvez a keresztény családeszménynek. Ezért kell ébresztgetnünk önmagunkban a
felelősséget. A családban a hozzám közelállók sorsa az én kezembe van letéve.
Megtartásukhoz egyetlen út vezet, a keresztény szeretet útja. Igaz, sok
áldozattal, de nagyon sok boldog élethelyzettel, pillanattal is. Az ember a
világ vándora. De jó lenne, ha mindnyájan otthonra is lelnénk benne. A
keresztény család ezen munkálkodik, ezt látja elsődleges feladatának.
Könyves Beáta
Karácsony. Ha ez a szép rege Igaz hitté válna, Óh, nagy boldogság Szállna a világra. |
Ez a
gyarló ember Ember lenne újra, Talizmánja lenne A szomorú útra. Golgota nem volna Ez a földi élet, |
Egy erő
hatná át A nagy mindenséget, Nem volna más vallás, Nem volna csak ennyi: Imádni az Istent És egymást szeretni... |
Karácsonyi rege, Ha valóra válna, Igaz boldogság Szállna a világra... (Ady Endre) |
Keresztelő János - Zakariás pap és Erzsébet fia - Júdea pusztájában prédikált és
keresztelt. "Tartsatok bűnbánatot, mert közel van a mennyek országa!"
Bűnbánatot hirdetett, vagyis követelte a belső érzület, gondolkodásmód
megváltozását.
János teveszőrből készült ruhát viselt, sáska és vadméz volt az eledele. János
ruhája és tápláléka szigorú vezeklő életre mutat.
Kiment hozzá Jeruzsálem, Júdea és a Jordán egész vidéke. Megvallották bűneiket,
s ő megkeresztelte őket a Jordán folyóban.
Keresztelő Jánosnál megjelentek a farizeusok (= elkülönültek), akik az Írás
mellett a hagyományokat is szigorúan megtartották, de a legtöbbször képmutatásig
elfajult külsőséggel. János azt mondja nekik, hogy a kiválasztott néphez való
testi hozzátartozás magában véve nem elegendő az üdvözüléshez.
A bűnvallomás lezárása volt a megkeresztelés. Nem szentség, csupán jelképe a
bűnbocsánatnak.
"Én csak vízzel- keresztelek, hogy bűnbánatra indítsalak benneteket, de aki a nyomomba lép, az hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok méltó, hogy a saruját hordozzam."
János után majd jön az, aki Szentlélekkel és tűzzel keresztel, vagyis akinek a keresztsége nemcsak jelkép, mint az övé, hanem valóság, az embert belsőleg átalakító szentség. Oly nagy a két személy közt a különbség, hogy János még a rabszolgamunkát, a saruhordozást sem méltó végezni mellette.
Jézus Galileából elment Jánoshoz a Jordán mellé, hogy megkeresztelkedjék. János
igyekezett visszatartani: „Nekem van szükségem a te keresztségedre - mondta -, s
te jössz hozzám?” Jézus ezt mondta: „Hagyd ezt most! Illő, hogy mindent
megtegyünk, ami elő van írva.”
Megkeresztelkedése után Jézus nyomban feljött a vízből. Akkor megnyílt az ég, és
látta, hogy az Isten Lelke, mint galamb leszállt és föléje ereszkedett. Az égből
szózat hallatszott:
"Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik."
Jézus megkeresztelésénél az Atya hangja, a Szentlélek galamb alakjában való leereszkedése a Szentháromság bemutatása. A Szentháromságnak ez a megjelenése arra akar rámutatni, hogy Jézusnál nincs szó bűnvallomásról, ő csak magára vette a világ bűneit, hogy megváltson minket. A keresztelés Jézus beiktatása messiási munkájába.
Ezen a vasárnapon elmagyarázhatjuk kisebb-nagyobb
gyermekeinknek, hogy egyszer őket is megkeresztelték. Elő lehet venni a
keresztelési fényképeket, hogy együtt végignézve újra átéljük, hogyan is történt
a dolog, miért is lettek megkeresztelve.
Jézus azzal az öntudattal lépett a pályájára, hogy támogatja őt az Atya
szeretete, mert kedveli őt. Gyermekeink is indulnak a maguk útján. Bizonyára
tapasztalják, hogy édesanyjuk, édesapjuk gyönyörködik bennük. De kell számukra
is a felsőbb, az apokaliptikus meggyőződés, az Atya gyönyörködése. Bíztassuk hát
őket is, magunkat is!
Méhes Zsuzsa
Jön egy hajó, hozza csendben a kegyelem drága kincsét: az Atyának ajándékát Igéjének embertestét. |
Megérkezik a szent éjben, Anyjával ér drága partot. Vitorlája a szeretet, melyet a Szentlélek hajtott. |
Horgonyát a földbe veti, ez lesz most a kikötője, hogy az embert Istenével mindörökre összekösse. (Johannes Tauler nyomán) |
Egy régi feljegyzés szerint:
"Vízkereszt napja Boldogaszszony havának hatodik napjára esik, amely napot a
rómaiak szenteltek Augustus császár tisztességére. A keresztények pedig a magok
vallásokra alkalmaztatták, és nagy szorgalmatossággal szokták volt megszentelni.
Micsoda nevei voltanak ennek az innepnek? Mondották ezt epifániának, megjelenés
innepének, mert ezen a napon jelent meg az új csillag a bölcseknek. Melyre nézve
nevezték a régiek festum luminarium, világosság innepének is. Mert a bölcsek
megjelentek Jeruzsálemben, mert a Krisztus is ezen a napon megkeresztelkedvén,
hivataljához fogott, és kijelentette ki légyen: arra nézve is mondatott
teofániának, Isten megjelenésének. Mert a lakodalmazó házban a vizet borrá
változtatta, és a maga hatalmát kimutatta, ezért nevezték ezt a napot
bethfániának, háznál való megjelenésnek... Vízkeresztnek nevezték a magyarok.
Miért?... Krisztus vízzel való megkeresztelkedésének emlékezetére..."
A görög egyház egészen az 5. századig ekkor ülte meg Jézus születését és
megkeresztelését. A nyugati egyház pedig ugyancsak igen régtől fogva Krisztus
megkeresztelését és a kánai menyegzőt, a háromkirályok eljövetelét ünnepelte e
napon. Ez utóbbiak történetét Máté evangéliumában olvashatjuk. Nevüket az
evangélium nem nevezi meg, sőt azt sem jegyzi fel, hogy pontosan hányan és
honnan jöttek, csak azt mondja el, hogy mágusok, napkeleti bölcsek voltak. Az
ősi néphagyomány már úgy tartotta, hogy számuk három. Beda Venerabilis, a 8.
századi jeles író és tudós említette először a nevüket: Caspar, Melchior,
Balthasar, azaz Gáspár, Menyhért, Boldizsár. A szír forrásokban az egyiket
Gudophorhemnek nevezik, s néhány kutató e nevet azonosította Goudophare pártus
királlyal, akit később Szent Tamás apostol keresztelt meg. Így alakult ki a
háromkirályok elnevezés.
Az ünnephez két szertartás kötődik: a víz- és a házszentelés. Az Egyház már az
előző nap délutánján megáldotta a vizet, amelyet kádakban, dézsákban a
templomfolyosókra, udvarokra helyeztek el, hogy a hívek tetszésük szerint
vehessenek belőle, s otthonukat ezzel felszenteljék. A vízszenteléssel együtt
történt a kréta szentelése is, amivel a pap a házak bejáratára felírta a három
szent király nevét, oltalomként.
A házak megszentelése általában igen látványosan zajlott le. Először a 16.
századból van rá adatunk. A pap kíséretében angyaloknak és "háromkirályoknak"
öltözött fiatalok jártak házról házra, és egy Jézus születését ábrázoló kép
előtt többnyire verssel, énekkel köszöntötték az "Új királyt". Így alakult ki a
háromkirályjárás szokása. A kolozsvári jezsuiták a 18. század eleji
feljegyzésében maradt meg ennek egyik legrégibb szövege.
Csaja János
,,Szeretteim, legyetek az Igének cselekvői és nem csupán hallgatói.'' (Jak. 1,22.)
Erzsébet a női eszmény megtestesülése, melynek jellemzői a szolgálat és az erő.
A női eszmény lényege az odaadás, amelyben úgy fejlődik ki a lélek ereje, hogy
végül hősiességgé nő. Egy-egy kivételes, nagyszabású asszonyi egyéniség
önmagában valósítja meg a szeretetnek ezt a világmegváltó kitágulását: a család
falai közül belenő a nagy világ arányaiba: egy egész világot felmelegít belőle a
hősivé nőtt női életelv, a szeretet. A nagyok közt is a legnagyobb példa erre
Szent Erzsébet élete. A természetes, a családi, a házi-köri női hivatás, a
kegyelem erejéből természetfelettivé nő benne. A szeretet, amely kiindul a maga
természetrendelte kis köréből, a maga családjából, kitárul, megnő, óriásira nő
benne és az egész világra sugározza fényét, melegét.
Szent Erzsébet elsősorban az igazi nőiesség: a személyes, a kiskörű szeretet
hőse. Ha magunk elé állítjuk a róla fennmaradt rengeteg legenda és történelmi
feljegyzés világánál, az első tekintetre egy kedves, szép, fiatal, szerelmes,
boldog hitvest látunk magunk előtt. A hitves eszményét. Házassága a boldog,
szép, mindenki számára épülésül, gyönyörűségül, erőforrásul szolgáló családi
életnek csodaszép képét tárja elénk. Az ideális hitves ép olyan ideális anya is.
Az igazi szeretet pedig nem ismer korlátokat. Az hősiesen odaadja magát a kis
kör szolgálatának, mégis ki tudja szélesíteni Isten segítségével a maga
szeretetét; jut belőle másoknak is, mindenkinek, akiket Isten a közelébe hoz.
Szent Erzsébet példája ékesszólóan mutatja ezt. Hitvesi szeretetét, női
odaadását mindenki számára szóló egyetemes szeretetté tudja tágítani.
Mindenekelőtt nagyszabású jótékonysággal. Nemcsak férje, gyermekei, házanépe
számára van gondja; mindenkinek jut nála anyagi és erkölcsi segítség, aki
rászorul. A legenda semmiről sem tud annyi kedves adatot, mint irgalmassági
cselekedeteiről. A képek, melyeket a művészet alkotott róla, a költemények,
amelyek ünneplik, mind a jótékonyság angyalát dicsőítik benne. Már
gyermekkorában, II. Endre apai udvarában: a szegények közt, a betegek közt, az
éhezők közt érzi magát legjobban. Fel van jegyezve, hogy amikor tehette, a kis
Erzsébet beosont a konyhára és kosárszámra cipelte az ételt a szegényeknek. A
magyar legenda ebbe az időbe, négyéves korába helyezi az ismert rózsacsodát is.
Thüringiai fejedelemnő korában pedig az egész környéknek angyala. Ismeretes a
poklos története, kit a legenda szerint férje ágyába fektetett, és drága
kincsként őrizzük a rózsacsodát: a szent, kötényében a kenyérből vált rózsával,
talán legköltőibb példája, de a legendán túl egyszersmind történelmi jellemzője
is annak a nagyszerű jótékonyságnak, mely egész életét betöltötte.
Már maga az is, ahogyan adakozik, mutatja, hogy nem pillanatnyi felhevülésről,
nem a lelkiismeret megnyugtatásáról van itt szó, hanem egy Istenből élő, nagy
szeretet tervszerű, kötelességszerű tudatos odáadásáról. Legjobban szereti
személyesen keresni fel a szegényeket és házukhoz vinni el adományait, hogy
megbizonyosodjék, kinek, mit, hogyan kell adnia. Fontosabbnak tartja az erkölcsi
beavatkozást az anyaginál.
De még másik leckét is ad nekünk. Intézményesen szereti gyakorolni jóságát;
gondoskodik róla, hogy ne a pillanatnak, ne a véletlennek szolgáljon, hanem
okosan és maradandóan szolgálja a rászorulókat. Megalapítja Wartburg várában az
első szegényházat; árvaházakat, kórházakat emel. Az 1229-iki éhínség idején
intézményesen szervezi meg a szegények táplálását: 900 szegény étkezik
asztalánál. Ime a női kis-kör-szeretet, amely egyetemes szeretetté tágul! Ime a
nő, aki férjének, családjának, házának él, mégis jut belőle mindenkinek, akit
közelébe hoz az Isten.
Szent Erzsébet, aki oly egyetemes szeretetté tudta növelni a maga asszonyi
szeretetét, rámutat példájával erre a harmadik igazságra is. Isten szeretetéből
táplálkozik hitvesi, anyai odaadása is, az irgalmasságot Krisztus szerelméért
gyakorolja: koldusban, betegben, poklosban az élő Krisztust látja. Minden
cselekedete, minden szava mögül az Isten iránti szeretet rejtett napvilága
csillan elő: egy kifejezhetetlen belső áhítat melege. Ez az áhítat elkíséri
haláláig. Nehéz lenne megmondani, hogy mivel telt idejének nagyobb része,
hitvesi, családi foglalatosságaival, szegények gondozásával, vagy ájtatossági
gyakorlatokkal. Ebből a természetfölötti odaadásból fakad az az
összehasonlíthatatlan nőiesség, az a földöntúli szépség, amely messze sugárzik
róla.
Igy nő meg a gondos, egyszerű családanya, a boldog hitves, a szorgos nagyasszony
a világ világosságává. Mikor meghal, fiatalon, huszonnégyéves korában:
káprázatos gyorsan, már hét év mulva szentté avatják. És II. Frigyes, akitől nem
fogadta el a koronát életében, most odateszi azt a koporsójára. Ime a világ
hódolata a női eszmény előtt, a tiszta, igaz nőiség előtt, amely a kicsiből nő
naggyá, családból világít ki az egész világra, a szeretetet emeli világhódító
erővé.
A kenyér a jóság képe, a rózsa a szépségé. Kenyérből rózsa: jóságból szépség,
diadalmas szépség, - ez az örök női eszmény, amely ,,magasba von.'' Erre van
szüksége a nőnek, erre még nagyobb szüksége a férfinak, mert ez az egyetlen
meleget adó forrás. E nélkül elsorvad a nő és elsorvad a férfi is. Ebből
fényesség forrásozik, meleg és erő, Isten-megszentelte boldogság, evangéliumi
jóság, szociális megváltás, szabadító, üdvözítő istenszeretet. Ez az a női
eszmény, amelyre a magyar királylány megtanította a világot, amely vigasztalása
minden népeknek, amelyre olyan égető szüksége van minden embernek és minden
időnek, nekünk ma talán mindennél jobban. Asszonyok, leányok, férfiak, magyarok,
emberiség: hallgassunk a rózsa-csodás királyleányra és legyünk az igének
követői, nemcsak hallgatói.
Göttli – Könyves Kinga Margit
Gyertyaszentelő Boldogasszony Ünnepe
A jel, melynek ellen mondanak
Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepén, február 2-án arra emlékezünk, hogy a kis
Jézust születése után negyven nappal, bemutatták a jeruzsálemi templomban.
„Mikor pedig elteltek tisztulásuk napjai, Mózes törvénye szerint felvitték őt
Jeruzsálembe, hogy bemutassák az Úrnak,…” (Lk 2,22)
Negyven nappal karácsony után az Egyház, napjainkban újra átéli Jézus
bemutatását a templomban. A gyermek, akit Mária és József a templomba visznek, a
megtestesült Ige, az emberiség Megváltója. A templomokban, ezen a napon
szentelik a gyertyát, melynek a keresztény ember életében, ünnepekhez kötődő
szokásaiban kiemelt szerepe van. A szentelt gyertya, mint Jézus Krisztust
jelképe, egyike a legrégibb szentelményeknek. Európában a gyertyaszentelés
szokása a XII. század folyamán terjedt el. Keresztelésig, az újszülött mellett
gyertyát égettek, de a betegek és a halottak mellett is. Amikor a fiatal anya
először ment a templomba, az ún. egyház-kelőre, vagy avatásra, szintén gyertyát
vitt a kezében. Nagyobb ünnepeken, húsvétkor, karácsonykor is, ezt a gyertyát
gyújtották meg. A vallásos néphit szerint, vihar, égzengés, villámlás és jégeső
alkalmával is szentelt gyertyát kell gyújtani.
Gyertyaszentelő napjához, ismert időjárásjóslás kötődik. Általában úgy vélik, hogyha február másodikán jó idő van, akkor későn tavaszodik. Ha süt a nap a medve előbújva barlangjából, meglátja saját árnyékát, ezért visszamegy, és így még hosszú lesz a tél. Ha viszont ezen a napon rossz idő van, nem tart már sokáig a hideg.
„Íme, sokak romlására és feltámadására lesz ő Izraelben; jel lesz, melynek ellene mondanak – és a te lelkedet tőr járja át-, hogy nyilvánosságra jussanak sok szív gondolatai.” (Lk 2, 34-35)
Gyertyaszentelő Boldogasszony Ünnepéhez tartoznak e szavak. Az agg Simeon mondta
őket, a tisztes pap, talán az egyetlen a zsidó papok közül, aki igaz szívvel
várta és őszinte szeretettel megáldotta a világ újszülött Megváltóját. De
ugyanakkor a Szentlélek Isten kegyelmével belelátott a jövőbe is és megjósolta
az isteni kisdednek az elkövetkezendő sorsát.
Jel, amelynek ellene mondanak… És csakugyan, végignézve Krisztus Urunk
történetét, mindenütt beleütközünk ebbe az ellentmondásba.
Az első ellentmondás a kevélységből fakad. Aki magának emelt a szívében bálványoltárt, az ezzel a szívvel nem megy zarándokolni a betlehemi istállóba. Aki magát mindenkinél különbnek tartja, nem borul le egy betlehemi jászol előtt. Aki Istent nem ismer, az Istenembert sem tisztel. A kevélység ellene mond Krisztusnak. Az isteni kisdednek ellene mond a kényelem, a vagyon. Az Újszülött Megváltónak szegénységéről kevesen akarnak tudni. Krisztus Urunk eljött békét teremteni ég és föld között, Isten és ember között. Aki tehát a békét bontja, rombolja szintén ellene mond Krisztusank.
És mi keresztény emberek mit teszünk, mit választunk? Az ellentmondást-e, mely végigvonul az egész világtörténelmen, vagy a hódolatot, az egyszerű elfogadást, a szeretetet, mely éltetni fog minket akkor is, ha az egész világ már csak elmúlt történelem lesz? Az ellentmondást-e vagy a megváltást?
Halasi Tímea
Mit kérünk az Úrtól újév küszöbén?
Íme néhány újévi fohász:
Uram, add, hogy Neked éljek, és Neked haljak!
Uram, adj, kegyelmet az ezévi keresztekhez!
Uram, segíts, hogy a kegyelmet hűen és jól használjam fel!
Uram, mentsd meg múltam bukásaitól, szokásaitól!
Uram, segíts, hogy üdvösen okuljak bűneimből!
Uram, segíts, hogy a „jelen pillanatot” mindig Neked szenteljem!
Uram, segíts, hogy a lelkekért és a lelkemért éljek!
Uram, segíts, hogy öntudatosan törekedjem a jobbra!
Uram, az egész emberiség javára fogadd el áldozataimat!
Uram, segíts, hogy ne legyek senki botrányára!
Uram, segíts, hogy mindenki jó példájára legyek!
Uram, segíts kötelességeimben tökéletesebbé lenni!
Uram, adj szerető, résztvevő, önzetlen, tiszta szívet!
Uram, hittel akarom fogadni az év minden megpróbáltatását!
Uram, add, hogy reményem feltétlen legyen irántad!
Jézus, Mária, József! Nektek ajánlom magamat!
Miért piros az adventi koszorún a harmadik gyertya Rábakethelyen?
Brenner János Szombathelyen született 1931. december 27-én. A családnak második
fiúgyermeke, később mindhárom fiúból pap lett. Iskoláit a Püspöki Elemi
Iskolában kezdete Szombathelyen. 1941 őszén a család Pécsre költözött. Itt a
Gyakorló Iskolában, majd a Ciszterci Gimnáziumban folytatta tanulmányait.
1946-tól a Szombathelyi Premontrei Gimnázum diákja. Az iskolák államosítása után
Zircere megy azzal a szándékkal, hogy belép a szerzetbe. Mint ciszter oblátus
érettségizett. A szerzetesek szétszóratása után titokban novicius, és egyszerű
fogadalmat tesz. Az Anasztáz nevet kapja. Egy évig a budapesti Hittudományi
Akadémia civil hallgatója.
Másodéven a Szombathelyi Egyházmegye papnövendékeként az ottani szemináriumban
folytatja teológiai tanulmányait. Miután a szemináriumokat 1952-ben
feloszlatják, tanulmányait a Győri Szemináriumban fejezi be.
1955. június 19-én megyés püspöke pappá szenteli és az újmisés papot
Rábakethelyre küldi káplánnak. E plé-bánia Szentgotthárd II. kerülete. Plébánosa
Dr. Kozma Ferenc.
Buzgó lelkipásztori munkáját nem jó szemmel nézték azok, akik az 1956-os
forradalom leverése után legfőbb ellenségeiket az egyház papjaiban látták. Máig
sem tisztázott körülmények között 1957. december 15-én éjjel sürgős betegellátás
ürügyén kicsalták plébániai lakásából. A templomban nyakába akasztotta
betegellátó tarso-lyát, amelyben az Oltáriszentséget vitte, és kísérőjével, aki
kihívta a plébániáról, a dombtetőn keresztül vezető gyalogúton elindult Zsida
község felé. A két falu között megtámadták és kegyetlen brutalitással, 32
késszúrás-sal megölték.
A tisztalelkű, buzgó lelkipásztor vértanúhaláláról hosszú évtizedekig nem volt
szabad beszélni, képeit levetették a Győri Szeminárium faláról.
A szombathelyi szalézi templom kriptájában helyezték örök nyugalomra. Sírján
újmisés jelmondata olvasható:
Az Isten-szeretőknek minden a javukra válik!
Ezért a rábakethelyi plébánián és a hozzá tartozó filiákban az adventi koszorún
az öröm rózsaszín gyertyája helyett egy piros található a három lila mellett. Ez
a piros gyertyás koszorú emlékeztet az egykori káplánra, aki advent 3.
vasárnapjára virradóra szenvedett vértanúhalált.
Lauer Tamás
Ima Brenner János boldoggá avatásáért
Mindenható örök Isten, aki János szolgádnak megadtad a papi hivatás kegyelmét és
méltónak találtad őt a vér-tanúság nagy ajándékára, kérünk: dicsőítsd meg Őt
egyházadban!
Hűséges és példás élete, valamint papi hivatásának szolgálatában érted vállalt
vértanú halála eszközölje ki szá-munkra a kegyelmet, hogy megerősödjünk szent
hitünkben és mi is vállaljuk érted a küzdelmet és szenvedést a Te Országodnak
eljöveteléért. Krisztus, a mi Urunk által. Ámen.
Reményt és jövőt adok nektek! Az MKPK 2007. évi kommunikációs programja
A Magyar Katolikus Egyház ez évi kommunikációs programjával azt akarja
tudatosítani, hogy az emberi élet érték, titok, Isten ajándéka, amit tisztelni,
becsülni, védeni kell. Az élet védelme olyan kérdés, amelyben az Egyháznak is
komoly feladata van. A program célja, hogy a fiatalok szemléletét alakítsa: a
születendő gyermekek elfogadására és szerető, biztonságos környezetben való
felnevelésére bátorítsa őket. A kommunikációs program elsősorban azokat
igyekszik megszólítani, akik nem állnak közel az Egyházhoz, de várják az útba
igazítást a gyermekvállalás kérdéseiben.
A kommunikációs program plakátja által megjelenített igen az életre természetes,
Istentől kapott tulajdonsága minden embernek. Az üzenet lényege, hogy a gyermek
mással nem pótolható örömforrás a szülőknek, és lété-vel teljesebbé teszi az őt
elfogadók életét is.
Az emberi élet értékének, védelmének és a Teremtőtől kapott biztonságának
gondolatát jeleníti meg a plakáton lévő szentírási idézet, amely a 2007-es
budapesti városmisszió mottója is: „Reményt és jövőt adok nektek” (Jer 29,11).
A kistarcsai katolikus templom ünnepnapi miserendje:
Karácsony első napján, december 25-én, hétfőn reggel fél 8, délelőtt 9, fél 11,
és este 6 órakor lesznek a szentmisék.
Karácsony második napján, december 26-án, kedden szintén ünnepnapi miserend
lesz: reggel fél 8, délelőtt 9, fél 11, és este 6 órakor.
Ezen a napon Nagytarcsán fél 12 után tíz perccel kezdődik a szentmise.
Az évvégi hálaadás december 31. én, vasárnap az este 6 órakor kezdődő szentmisén
lesz.
Újév első napján, hétfőn ünnepnapi miserendet tartunk: reggel fél 8, délelőtt 9,
fél 11, és este 6 órakor lesznek a szentmisék
Nagytarcsán is lesz szentmise az év első napján, ¾ 12-kor.
Minden Kedves Olvasónknak kegyelmekben gazdag, szent
karácsonyi ünnepeket
és a jó Isten áldásával kísért boldog új esztendőt kívánunk.
Kiadja: Kistarcsai Római Katolikus Egyházközség Felelős szerkesztő: Somlai József, 2143 Kistarcsa, Széchenyi u. 13. T: 506-910 Készült: Czövek - Windberger nyomda Web: http://kistarcsa.plebania.hu; E-mail: kistarcsa@communio.hu |