Ennek az elmúlás hangulatát idéző évszaknak szomorúságát szüreti mulatságokkal igyekszik elűzni az emberiség. Magyarország-szerte a legrégebbi időktől termesztettek szőlőt és hazánk világhírű borairól volt nevezetes. (Családomban is hét generációra visszamenőleg tudtam kimutatni szőlő- és bortermelést.)
Még a filoxéra pusztítása előtt ilyen volt a „budai kék” szőlő bora, amire már csak a történészek emlékeznek. Sajnos szőlőinket az elmúlt évtizedekben óriási területen kipusztították és ehhez még jelentős támogatást is adott az új uniós gazdaságpolitika. A szőlő élelmes növény és évezredeken át az ember hűséges barátja volt, úgyhogy ezt az emberi hálátlanság egyik megnyilvánulásának is tekinthetjük. (Almatermő területeink nagy része is hasonló sorsra jutott, nem kis részben az egyoldalú piaci személet következtében.)
Ásatások viszont a Kr. e. 5. évezredtől a szőlőprések és -pincék tucatjait mutatták ki Örményország völgyeiben és hegyoldalain. Ez lehetett e növény őshazája. Ugyanitt I. Argisti, Urartu királya a Krisztus előtti 8. században a szőlőskertek létesítését még hőstettei felsorolásánál is fontosabbnak tartotta, minthogy a bort a halhatatlanság italának tekintették. Ezt a földet még 11. századi hagyományok is a vízözönnel és Noé szőlőültetésével hozzák kapcsolatba.
A sort hosszan lehetne folytatni, de számunkra fontosabb, hogy az újszövetségi szőlőtő-szőlővessző allegória alapján a szőlőtő Jézus jelképévé vált. (Erre Nagyboldogasszony ünnepén külön szőlőszentelési szertartással emlékeznek az örmények.) Ő az igazi szőlőtő (Jn 15,1-5), a hívek pedig a szőlővesszők, akiket az éltet, hogy egységben maradnak Vele, aki ugyanakkor a bort már nem csupán jelképpé, hanem valóságosan isteni vérré változtatta (Mt 26,27-8). Krisztus életadó vérét ontotta a kereszten, mint a szőlő a sajtolóban, hogy azzal itassa-mossa a bűnös emberiséget. A Szentírás azonban óva int attól, hogy az üdvösség italát és ételét a közönséges borral és kenyérrel azonosítsuk, mert bár láthatatlan módon, mégis lényegét tekintve fölfoghatatlanul magasabb rendű minőséggé változnak át az Eucharisztiában.
(Bővebben: Magyar Katolikus Lexikon XIII. kötet, 457-460).
Szám László dr.