Lemondással megőrizni azt, ami van

P1070428Aki a testében Istent akarja meg­di­csőíteni, annak tudnia kell, hogy hol és mi­vel kezdje ezt el. Krisztus ezt rész­letesen bemutatja. Először is baráti kap­csolatba, asztalközösségbe kell ke­rül­nünk vele. Azért ez az első, mert lé­nye­gében ezt hagyja hátra nekünk. Krisz­tus baráti asztalától – az oltártól – kell hirdetnünk Őt a világnak. Mert a hit baráti (személyes) kapcsolatokon ke­resz­tül árad szét a világban. Mi magya­rok nem azért lettünk keresztényekké, mert az első szent királyunk így „dön­tött”, hanem azért, mert a hazánkba ér­ke­ző hithirdetők (Krisztus barátai) az ő asztalközösségét elhozták nekünk.

A hit áradása a mi életünkön múlik. Mivel pedig a testi böjtölés „áttetszőbbé” teszi az embert, ezért a testen megmutatkozhat a lélek. Ha a test gyönge, a lélek hiába készséges, ha ugyanis a „fal” (maga a test) ráomlik a lélekre, akkor nem tudja kiásni magát alóla. Sok ilyen „betemetett” életű, jó szándékú embert látni, akik minden erőlködésük ellenére képtelenek lelki emberré válni. Mi ilyenkor a teendő?

A bonyodalmat az okozza, hogy szinte lehetetlen mindezt szemléltetni. Csak olyan példával állhatunk elő, ami teljesen idegen mind a természettől, mind az élővilágtól. Hiszen elképzelni sem tudunk olyan növényt, amelyik olyan sűrű lombkoronát növeszt, ami tökéletesen útját állja a nap sugarainak, és így éppen a lombja akadályozza meg, hogy a fény a gyümölcsöket megérlelje. A természet (ösztönösen) arra törekszik, hogy – ha kell, akkor a kínálkozó lehetőségeit is korlátozva – az élet lényege, a gyümölcs, vagyis az élet jövője biztosítva legyen.

Mi takarja el a lelkünk gyümölcseit az érlelő világosság elől? Mit nyessünk le? Semmi esetre sem valami „külsőséget”. Ennél mélyebben kell belehasítanunk az életünkbe. Az élet világossága a szívünkben kíván gyümölcsöket hozni. Akkor hát mi „takarja el” a szívünket?

Jézus arra tanít, hogy a böjt lényege az irgalmasság: az éhezőnek enni adni, a betegeket meglátogatni, stb. Amiből az következik, hogy az irgalmatlanság, az embertelenség, a lelketlenség az, ami az embert sötétségbe borítja. Más helyen Jézus ezt ki is fejti, és állítja, hogy csak annak lehet az élete gyümölcsöző, aki képes látni. „A test világa a szem. Ha szemed ép, egész tested világos. De ha a szemed rossz, egész testedre sötétség borul. Ha tehát a világosság, amely benned van, sötétség, mekkora lesz maga a sötétség?” (Mt 6,22-23)

Istent csak az dicsőítheti meg, aki lát. A lélek gyümölcse tehát nem más, mint az, hogy láthatjuk Istent. Tükörben ugyan, és homályosan, de már itt a földön láthatjuk őt, a Láthatatlant. Az irgalmasság erre nyitja föl a szemünket, és az élet világossága átjárja testünket, megeleveníti elfáradt tagjainkat.

Istennek tetszően csak az tud böjtölni, akinek a „teste világos”, egyszóval, aki jól látja a dolgokat. A böjt célja tehát, hogy növekedjék bennünk a világosság. De hogyan?

Mielőtt valaki elkezdene böjtölni, érdemes elgondolkodnia azon, hogy mi az, amiből sokat, és mi az, amiből keveset kapott. Pilinszky János egy helyen így ír: „Tudod, az igazság az, hogy én nagyon kis tehetséggel születtem. Egyetlen vigaszom, hogy ezt a nagyon kis tehetséget sikerült különösebb árulások nélkül megőriznem és szóra bírnom.”

Görbe József