A föltámadás titka a találkozás. A mennyországban Krisztussal összeérünk.
A Föltámadott meg akar mutatkozni. Bennünk. A kicsinyekben, és az ő életük semminek látszó dolgaiban. Átalakítja az élet minden területét.
A templomban végbemenő áldozat kihozza belőlünk a legnagyobb jót: az önzetlen, áldozatos szeretetet. De mit jelent a legnagyobb jó irányába elmozdulni? A halál felé fordulva élni. Mert az önzetlen szeretet önfeláldozó. A legnagyobb jó tehát kibontja belőlünk a halált. És megjeleníti előttünk a temetőt.
Noha a „temető ugyanúgy az emberi világhoz tartozik, mint az otthon, a műhely és a templom”, mégis mindent, az egész életet kérdőre vonja. „A temető a gazdálkodás, az otthonra lelés, a gyökeret eresztés vereségét, a földhöz kötődés fiaskóját hirdeti… Nem itt van az otthon, nem itt eresztünk gyökeret… A temető földje a teljesületlen ígéret földje. Az ilyen földön csak útjelzők nőnek”.
A temető is csak útjelző? Vagy a temető éppen az a hely, ahol: „Nyoma vész az embernek?” Ha a temető ilyen hely, akkor minek sírhelyeket készíteni? Ahol lehetetlen kapcsolatot teremteni, mert a másik nyomtalanul eltűnik, ott mi értelme úgy tenni, mintha mégis csak megmaradna valami kötelék? Ha mindezek ellenére mégis határozottan érezzük, hogy valami folytán az embert megilleti a sírhely és a temető, akkor ez nyilvánvalóan fölfed valami lényegest, valamit, ami az emberségünkhöz tartozik. Hogy mi lesz itt világossá? Az, hogy az ember „öröklésre képes lény”. Az öröklés pedig a „kölcsönösség egyik formája.”
A temetőben tehát valami titkos kincset mégiscsak megöröklünk. Olyan kincsről van itt szó, amely az emberi közösségek – család, község (falu), nemzet – fönnmaradásának záloga. Ez a fölbecsülhetetlen érték pedig nem más, mint az, ami a temető csendjét megtörheti: a sírás és az imádság.
A sírás és az imádság a kölcsönösség legmélyebb rétegeiből törnek föl.
A sírás a szív fájdalmából, az emberek közötti szeretetből. Az ima pedig az Isten felé forduló ember hitéből.
Ezek valódi „örök”-ségek, melyeket csak úgy lehet átvenni, ha a szívünkből sírunk, és egész lényünkből (lelkünkből) imádkozunk.
Az Emberfia, amikor újra eljön, vajon talál-e hitet a földön? Talál-e boldog otthont, amelyik kiüresedve Isten felé fordul? Talál-e templomokat, amelyekben az emberek kibontva lelküket Istennek és az embereknek kínálják önmagukat? Talál-e temetőket, ahol az emberek sírva és imádkozva átadják és átveszik legnagyobb örökségüket: a Föltámadottba és az örök életbe vetett hitüket?
Görbe József plébános