A Keresztrefeszített ellenségei „megnyugodtak”?

Az Úr Jézusnak ellenségei voltak. Ő azonban nem viszonozta az ellensé­ges hangulatot. Akik ellene voltak, azo­kat is szerette volna más gondolkodásra, más életre vezetni. Hányszor akartam egy­be­gyűjteni fiaidat, ahogy a tyúk szár­nya alá gyűjti csibéit, de nem akartátok (Mt 24,37). A hibáikba, téves gondol­ko­dá­sukba, életmódjukba süllyedt em­be­rek mindig ellenséget láttak Jézus­ban. Nem véletlen alakult ki ez a véle­mény: megátalkodott ez a nép. Addig nem is nyugodtak, míg ellenségüket ke­reszt­re nem feszítették. Úgy gondol­ták, csak így tudunk megnyugodni.
És az egész kíváncsi tömeg, mely összeverődött, a történtek láttán mellét verve szétoszlott (Lk 23,48). A bűntu­dat jelével, mellüket verve, távoztak, a Gol­gotáról. Bánkódtak, mit tettünk. Sö­tétség támadt (Lk 23,44), a nap el­sö­tétedett (Lk 23,45), a föld megrendült (Mt 27,51). Íme, a külső jelek, melyek félelemmel töltötték el az embereket.
A tömeg együtt erős, kegyetlenül kö­ve­tel, bátor, megfélemlít és kierő­sza­kolja a jogtalan ítéletet. Ezt tette a tö­meg nagypéntek délelőtt. Nem tágítot­tak Pilátus palotája előtt. Követelték Barabás szabadulását, és Jézus halálát. Nem elégedtek meg az ostorozással. A tömeg szinte kényszerhelyzetbe hozta Pilátust, mondja ki a halálos ítéletet, ad­ja ki nekik Jézust. A folyamatos erő­szak eredménye: Pilátus nem akarja kényel­mes helytartói megbízatását veszé­lyeztetni, enged a tömeg követe­lé­sének, lemond Jézusról. A tömeg meg­nyugodott? Nem! Viszik Jézust a kín­zások felé: tövis­ko­szorú, arcul ütik, kigúnyolják, kereszt, keresztút, szögek, végül a megváltói halál. A tömeg a ró­mai százados szavai után: ez az ember va­lóban Isten Fia volt (Mk 16,39) mel­lét verve, futva távozik, menekül. Ha a tö­meg szétfut, már nincs ereje, hatal­ma, nem tud erőszakos lenni, nem tud követelni. Futottak haza. Otthonukban megnyugodtak? Egyik evangélista sem írja. A tömeghatás megszűnt, nem gon­dol­tak arra, hogy mit erőszakoltak ki. Miu­tán a halált kierőszakolták, készül­tek a szombatok-szombatjára (Egyip­tom­ból való szabadulás évfordulója) a leg­nagyobb ünnepükre. A halál kikö­ve­te­lése után tudtak ünnepelni? Megnyu­godtak? Ők tudják.
Pilátus pedig Arimateai Józsefnek aján­dékozta a holttestet (Mk 15,45). Pi­lá­tusnak eszébe jutott a nehéz nap dél­e­lőtt­je. Hogy az élet hozott-e számára még egy ilyen pénteket, nem tudjuk. Az est csendjében gondolt-e a kiabáló tö­meg délelőtti keresztre véle, keresztre vé­le (Jn 19,6) mondatára?  És ő erre egy „embert” halálra adott. Ilyen igaz­ság­érzete, lelkülete volt a pogány hely­tar­tónak. Próbálja megnyugtatni magát. Meg akartam menteni Jézust. Megosto­roz­tattam, felajánlottam Barabás halá­lát Jézus helyett. Meghallgattam felesé­gem aggódó üzenetét. Ne legyen közöd annak az embernek dolgához. Az éjjel álmomban sokat szenvedtem miatta. (Mt 27,19). Ezeket a megtörténteket nem lehet semmibe venni, nem lehet elfelejteni. Visszajöttek gondolataim­ban. Hogy bánkódott-e a „zsidók kirá­lyának” tartott „ember” halála miatt? Ezt kutassák azok, akik egy pogány ember lelkületével tudnak foglalkozni. Megnyugodott-e Jézus halála, temetése után? Annyiban talán igen, hogy nem kellett szembenézni a lázadó tömeggel, nem kellett ítéletet tartani, és neki ez már nyugalmat jelentett.
Heródes királyhoz eljutott Jézus halálának híre, és temetése. Az a Jézus halt meg, aki Heródes kérdésére nem válaszolt. Jézus nem tartotta méltónak, hogy a bűnös, királyhoz szóljon. Heró­des félreállítottnak érezte magát a meg­a­­lá­zott Jézussal szemben. Jézus nem értékelte Keresztelő Szent János gyil­ko­sát. Pedig Heródes csodát várt Jézus­tól. Sokat hallott a csodatevő Jézusról. Íme, most itt áll előtte, várta, hogy meg­mutatja csodatevő hatalmát. Sokat faggatta, de nem méltatta feleletre (Lk 32,9). Jézus nemhogy csodát nem tett, de válaszra sem méltatta Heródest. Sért­ve, megbántva érzi magát. Jézus tekintetétől nem tud szabadulni. De mi­után meghallotta Jézus halálát, nyugal­mat erőltet magára. Megnyugodott-e? Nehéz erre igen választ adni. Megnyu­godhatott-e az, akinek nem jelentett semmit Keresztelő János halála?
A főpapok és a nép vénei Kaifás főpap palotájában összegyűltek, és tanácsot tartottak, hogyan tudnák Jézust csellel elfogni, és megölni (Mt 26,3-4). A tanácskozás sikerült. A nép vezetői vádolták Jézust. Pilátus elé állították őt. Majd megelégedetten veszik tudomásul a halálos ítéletet. Jézus elindul a kereszttel a Golgotára. A nép vénei közül vannak, akik követik. Örömmel nézik vádaskodásuk eredményét. Sikerült a kellemetlen prófétát, a nép tanítóját, a szegényeket, a bűnösöket védelmező Jézust, Pilátussal halálra ítéltetni. Sok bajunk volt vele, nem tudtunk megegyezni. Neki más gondolata, szándéka volt. Ő a bűnös nép oldalán állott, nem tartotta meg a mózesi törvényeket, szombaton is gyógyított. Okosabb volt, mint mi. Nem tudtuk szaván fogni, nem tudtuk vádolni. A főpapok hamis bizonyítékokat kerestek Jézus ellen, de nem találtak (Mt 26,59-60). A zsidó papság és a nép vezetői mindig vereséget szenvedtek Jézussal szemben. Nagypéntek délután három óra kárpótolta őket a sorozatos vereség miatt. Most már nem kell tartani tőle, most már megnyugodhatunk. Ők egyáltalán nem gondoltak húsvét hajnalára. Vagy talán mégis? Elmentek Pilátushoz és mondták: Uram, emlékszünk rá, hogy az a csaló még életében azt állította, hogy: Harmadnapra föltámadok. Rendeld hát el, hogy harmadnapig őrizzék a sírt (Mt 27,63-64). A választott nép főpapjai, vezetői csak rövid ideig tudtak megnyugodni, mert a biztonsági intézkedések ellenére bekövetkezett a harmadnapi feltámadás.
Csend borult a szörnyűségekkel teli péntek után Jeruzsálem városára. A nyugalom napja következett. Jézus ellenségei megnyugodtak, de csak egy rövid ideig, szűk három napig. Azóta sem tudnak megnyugodni a Felfeszített ellenségei, folyton támadják az egyházat, a köztünk élő Jézust. Mindig támadják, de megnyugodni sohasem fognak.

Somlai József nyugdíjas plébános