A népi jámborság és liturgia

Népi jámborság és liturgia

Népi jámborság és liturgia

2. Az olyan liturgia, amelynek az ember életéhez semmi köze sincsen, kiürül és minden bizonnyal Isten előtt sem kedves.

3. A liturgikus ünneplés a vallásosság erényének cselekedete, amelyet természeténél fogva a szent iránti mély érzék kell, hogy jellemezzen. A liturgiában az egyes embernek és a közösségnek egyaránt tudatában kell lennie, hogy egészen különleges módon annak színe előtt áll, aki háromszor szent, és világfölötti valóság. Következésképpen az ember magatartását a tisztelet és a döbbenet érzése hatja át, hiszen Isten fölségének színe előtt találjuk magunkat. …

A pap által vezetett liturgikus ünneplés egy, a hitben egybegyűlt és Isten Szavára figyelő imádkozó összejövetel. Ennek elsődleges célja, hogy az isteni Fölség elé vigye az élő, tiszta és szent Áldozatot, amelyet egyszer s mindenkorra felajánlott az Úr Jézus a Kálvária hegyén, s amely minden alkalommal, amikor az Egyház szentmisét celebrál, hogy kifejezze Istennek járó hódolatát, lélekben és igazságban jelenvalóvá válik. …

A zsinati megújulás következtében a keresztény népi jámborság helyzete az egyes országok és helyi hagyományok szerint eltérő. Egymásnak ellentmondó magatartásokat tapasztalunk: van, ahol nyilvánvalóan és a lényeget leegyszerűsítve elhagyják a múltból örökölt jámborsági formákat, ezáltal nem mindig pótolható űr keletkezik. Van, ahol ragaszkodnak a tökéletlen vagy téves ájtatossági formákhoz, amelyek eltávolítják a híveket a hiteles bibliai kinyilatkoztatástól és szemben állnak a szentségi üdvrenddel; van, ahol indokolatlan kritikával illetik az egyszerű nép jámborságát a hit úgynevezett „tisztaságára” hivatkozva; van, ahol igény mutatkozik arra, hogy megőrizzék a népi jámborság gazdagságát, amelyet a hívek mély és érett hitérzéke egy meghatározott helyen és időben kiérlelt. Van, ahol megtisztítják ezt a tévedésektől és a szinkretizmus veszélyeitől; sok helyütt mintegy a technológiai és pragmatikus kultúrával és a haszonelvű gazdasággal szembeni ellenállásként és reakcióként új életre kap a népi vallásosság; másutt elvész az érdeklődés a népi jámborság iránt az elvilágiasodott eszmerendszerek és a vele szem­ben­álló „szekták” agressziójának ered­mé­nyeképpen.

A kérdés mindazon püspökök, papok és diakónusok, lelkipásztori munkatársak és szakemberek folyamatos figyelmét igényli, akiknek egyaránt szívügye a liturgikus életnek a hívek körében való előmozdítása és a népi jámborság megbecsülése.

A teljes szöveget elolvashatja a katolikus könyvtárban: http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=441

Tanító-egyház