Napjainkban egyre többen szembesülünk a cigányság problémáival. Sokan sokféleképpen viszonyulunk hozzájuk. Ebben az írásban az egyház álláspontjával és stratégiájával ismerkedhetünk meg. A teljes szöveg elolvasható a uj.katolikus.hu /konyvtar.php?h=445 linken.
Most néhány részletet idézünk a műből:
Jóllehet a dokumentum a cigányokra vonatkozik (akik roma, szinta, manus, kalé, gyitan, yenich stb. neveken ismertek) mutatis mutandis érvényes a más hasonló életformát folytató vándorló csoportokra is.
A cigányokkal szemben már berögződött előítéletekből átlépünk az elutasítás jeleinek kimutatásába, melyek gyakran nem váltanak ki reakciót vagy tiltakozást azokból, akik mindezeknek tanúi. Mindez, főleg a múlt században, sok szenvedést okozott és az üldözések alapjául szolgált. E tapasztalatnak föl kellene ráznia mindannyiunk lelkiismeretét, felszítva az összetartás érzését ezzel a népességgel. Az Egyház elismeri a cigányok saját identitáshoz való jogait, és azon fáradozik, hogy igazságosabb bánásmódot tudjon kivívni a számukra, tiszteletben tartva a kultúrát és az egészséges hagyományokat. A jogok és kötelességek azonban szigorúan együtt járnak, így a cigányoknak is vannak kötelességeik a többi néppel szemben.
Ezen kívül a nevelés, a szakképzés, a személyes kezdeményezések és a felelősség, amelyek az emberi fejlődés elemei, mind elengedhetetlen előfeltételei annak, hogy a cigányok méltó életszínvonalra jussanak. A cigány közösségekben is elő kell mozdítani a férfiak és nők közti jogegyenlőséget a diszkrimináció minden formájának kiirtásával. A fejlődés megkívánja a nők méltóságának tiszteletét, a női kultúra felemelését, megőrizve azt az erős családi szellemet, amely jelen van a cigányok között.
A dokumentum nem csupán a cigánypasztorációban ténykedő lelkipásztorokhoz és munkatársakhoz szól, hanem az egész egyházi közösséghez, amely nem mehet el érzéketlenül ezen kezdeményezés mellett, illetve szól magukhoz a cigányokhoz is. A cigányok és nem cigányok közötti teljes közösség eléréséhez vezető út, amely még éppen csakhogy elkezdődött, vagy számos országban még megvívandó csatát jelent, mindenkitől megkívánja a gondolkodás, a szív és a magatartás nagy megtérését. Ez képezi a közösség megteremtésének első mozgatórugóját, tudva, hogy az elutasítás és az igazságtalanság bármiféle megnyilvánulásának gyökere a bűn keserű valósága.
Tanító-egyház