Idén is megrendezésre került a kistarcsai plébánián a Házaspár Találkozó. A találkozó célja nem csak egy összejövetel a kistarcsai házasok és jegyesek számára, hanem egyfajta lelki nap, ahol töltekezni, megerősödni, és tanulni lehet a meghívott előadóktól és egymástól.
A nap témája: „Isten ajándéka a gyermek” volt. A következő kérdésekre kerestük a válaszokat: Együttműködünk-e Isten teremtő tervével? Az Ő vagy a mi akaratunkat valósítjuk meg? Keresztény szemmel közelítünk-e a fogamzás-szabályozáshoz? Ismerjük-e a TCST módszert? Valóban Isten ajándékaként, mindig örömmel fogadtuk-e a gyermekeket? Szerelmespárból hogyan lettünk szülőkké, nagyszülőkké, hogyan tudjuk egymást támogatni ezen időszakokban? Hogyan tudjuk segíteni gyermekeink, unokáink tiszta életét? Ezekről a kérdésekről beszélgettünk, ebben segítettek meghívott előadóink, délelőtt Sebők Sándor fóti plébános atya, délután pedig Richolm Hajni természetes családtervezési tanácsadó.
Sándor atya előadásában személyes tapasztalatokról beszélt, testvére családjában az elsőszülött gyermek nyitott gerinccel született. Nehézségeket okozott a beteg kislány nevelése a családi életben, de rengeteg kegyelmet, szeretetet és örömöt is okozott a szülőknek, testvéreknek, tágabb rokonságnak is életének 23 éve alatt. Ma a modern orvoslásnak is köszönhetően, kevesebben vállalják azt, hogy a beteg magzatot megtartsák és ajándékként elfogadják az életét. Nehéz döntés, de Isten kegyelmében, szeretetében bízva nem megoldhatatlan egy beteg gyermek elfogadása. Szent József példáján keresztül sok, hasznos tanácsot kaphattunk, hogyan működjön együtt a pár szülőként, házastársként. Az elfogadó, megbocsájtó szeretet sok nehézségen átsegítheti a házaspárokat.
A délutáni előadás során nyíltan, őszintén beszélgettünk tabunak számító témákról: a női- és férfi nemi szervek felépítéséről, funkciójáról, a házastársi aktusról, a női ciklus szabályosságáról. Ez az ismeret az alapja a természetes családtervezési módszernek (TCST). Ha ezekkel tisztában van a házaspár, akkor tudja jól elsajátítani és alkalmazni a TCST módszert. Nehéz volt szembesülni vele, hogy minden házaspárnak ezt a fogamzás-szabályozási módszert kellene alkalmaznia, de leginkább lelkiismeretünk szerint hozzuk meg a döntést.
A katolikus állásfoglalás szerint, ma is csak a TCST a megengedett, ez nem változtatható tanítás. A fogamzásgátlás tilalma nem egyházi, hanem isteni eredetű törvény, ún. erkölcsi természettörvény, amely a dolgok természetéből adódik. Az Egyház ezt szenthagyomány-jellegűnek tekinti, a tan megreformálhatatlan. Ez a tanítás gyakran hívő katolikusoknál is értetlenségbe ütközik. Háttere ugyanaz, mint a mesterséges megtermékenyítés tilalmának: az Egyház nem engedi elválasztani a nemi aktust a nemző aktustól, és erkölcstelennek ítél minden olyan eszközt és módszert, melynek célja akár az, hogy testi együttlét nélkül kikényszerítsék, akár az, hogy a testi együttlétből kiiktassák az új életet. Tilalom alatt állnak: fogamzásgátló tabletták, mechanikai eszközök (óvszer, spirál), terméketlenné tétel (sterilizálás), megszakított közösülés. Sokan azt hiszik, hogy pusztán egy régi gyakorlat merevedett meg, és csak arról van szó, hogy az Egyház egy olyan kor gyakorlatát szentesítette, melyben még nem tudtak védekezni, vagy nem ismertek bizonyos ok-okozati összefüggéseket. Egyik sem igaz. Már az ószövetségi ember is ismert eszközöket, s ezt bizonyítja Onán esete is. Fiúgyermek hiányában a legközelebbi férfi hozzátartozó kötelessége volt fiú utódot nemzeni az elhunyt számára. A bibliai Onan bűne nem önkielégítés volt, hanem ennek a törvénynek a megszegése. Ő maga akarta örökölni elhunyt testvérének vagyonát, ezért ontotta földre magját (Ter 38,9).
A TCST-vel is lehet szabályozni a fogantatást, csak több önuralmat, tudást, tapasztalatot és figyelmességet, de mindenek előtt Istenre figyelő, szavát mindennél előbbre tartó engedelmes lelkületet igényel. Természetesen e módszer mellett is lehet fogantatás (pl. spontán ovuláció esetén), ekkor viszont tudomásul kell venni Isten akaratát, ha életet ad, azt ajándék gyanánt adja, akkor is, ha mi korlátolt értelmünkkel esetleg nem is akként fogadjuk. A TCST-nek éppen az a lényege, hogy „mozgásteret” enged az isteni akaratnak.
A családtervezésről bővebben olvashatunk: a II. Vatikáni Zsinat dokumentumaiban, VI. Pál pápa 1968-ban kiadott Humanae Vitae enciklikájában, II. János Pál pápa enciklikáiban. Egy jó összefoglaló írás a következő linken: http://www.szepi.hu/irodalom/ kedvenc/kc_057.html.
Sok új, értékes, továbbgondolásra váró információ hangzott el a nap folyamán, amelyeket a kiscsoportos beszélgetésen is megvitattunk, de igazán házaspáronként kell átbeszélnünk.
A délután folyamán, csodálatos volt megtapasztalni az egységhez való tartozást azáltal, hogy a plébánia teljes épületében zajlott az élet. A tetőtérben a legapróbbak játszottak a gyermekmegőrzőben, a középső szinten a zenekar próbált az énekkarral az esti szentmisére, a vetítőteremben a Házaspár Találkozón megjelentek hallgatták az előadást, a közösségi teremben az Élő Rózsafüzér Zarándoklat résztvevői fogyasztották a nékik készített uzsonnát, az udvaron idősebbek, fiatalabbak beszélgettek, gyerekek fociztak, a leghátsó zugban pedig a hitoktatók vizsgáztatták az elsőáldozásra készülőket. Jó érzés volt az egész részesévé válni, megtapasztalni, hogy egyszerre ennyi minden és mindenki békésen megfér egymás mellett, azt gondolom a Jóisten is jókedvűen nézett le ránk.
Ezt az érzést már csak az esti hálaadó szentmise tudta fokozni, ahol a zenekar és énekkar szolgálatával még ünnepélyesebb módon adhattunk hálát Istennek, végtelen szeretetéért, a sok kegyelméért, és gyermekeinkért, akikkel megajándékozta a házasságainkat. A házassági fogadalom megújítása volt a legfelemelőbb pillanata a szentmisének, amikor újra hűséget, szeretetet ígértünk párunknak, most a rózsaszín köd nélkül úgy, hogy már tudjuk mire is mondjuk ki az igent. József atya kérte, hogy azok is álljanak fel és mondják el az eskü szövegét, akiknek nincs ott a házastársuk, vagy már az örök hazába költözött. Megható volt látni, ahogy idős, özvegy, vagy társa által elhagyott ember is újra elmondta fogadalmát.
Hálás szívvel mondunk köszönetet minden résztvevőnek, aki eljött erre a lelki napra, József atyának a támogatásért, Sebők atyának és Richolm Hajninak a mély tartalmas előadásért, a Dido Grillnek a jutányos áron felszolgált finom ebédért, a kedves híveknek a sok finom süteményért, a Mária Légió tagjainak és a leendő bérmálkozóknak az egész napos lelkes szolgálatért, Bíró Ildikónak a gyermekmegőrző üzemeltetéséért, a zenekarnak és énekkarnak a szentmisén való szép szolgálatért!
Nélkülük, nélkületek nem jött volna létre ez a nap! Isten áldását kérjük mindnyájatokra!
Kép és szöveg: Csicsiri Feri és Kriszta a találkozó szervezői